//
You're reading...
Social media

Social Media 7 stappenplan… Hoe wordt u een Social Media Pro?

Social media, wie gebruikt het niet? Het is vandaag de dag een algemeen begrip en een dagelijkse bezigheid. Elke leeftijdscategorie uit elk willekeurig land wordt wel vertegenwoordigd op één van de vele social media.

Naast de ongekende toppers Facebook, Twitter en LinkedIn duiken er steeds vaker nieuwe platformen op, die ook steeds meer terrein beginnen te veroveren. Enkele voorbeelden hiervan zijn Instagram, Pinterest en Snapchat. De stijgende populariteit van het ene platform en de dalende populariteit van het andere platform tonen aan dat geen enkel platform eeuwig leven kent. Het is om deze reden van groot belang om zo goed mogelijk in te spelen op de constante veranderingen binnen het social media landschap en het vitaal houden van de accounts.

Het valt niet te ontkennen dat het beheren van een social media platform een absolute must is. Het is onmogelijk om direct met uw hele doelgroep in contact te komen of communiceren. Met social media bereikt u natuurlijk niet uw hele doelgroep. Volgens Frankwatching bereikt men via social media slechts 17 procent van de doelgroep. Dit neemt niet weg dat het opzetten en up to date houden van zo’n platform erg zinvol is.

Na het internet te hebben afgestruind en verschillende stappenplannen te hebben bekeken op websites, zoals Marketingfacts, Frankwatching en Emerce, heb ik het ideale social media stappenplan samengesteld, zodat u uw slag slaat tijdens deze continu veranderende tijden. Wilt u weten hoe? Leest u dan vooral verder…

Ten eerste… Is het belangrijk te bedenken wat uw doelstellingen (1) zijn. Aan de ene kant wat u wilt bereiken en aan de andere kant wat uw doelgroep verwacht. Verdiep u in de verschillende platformen en verdiep u vooral in de interesses en behoeftes van uw doelgroep. Dat brengt ons op het volgende punt…

Nadat u doelstellingen heeft opgesteld is het natuurlijk erg belangrijk om in kaart te brengen wie u wilt bereiken, oftewel uw doelgroep (2). Dit is een erg belangrijk punt, omdat uw doelgroep essentieel is om uw platformen vitaal te houden. Hierbij maakt het Community Building Model u wegwijs. Als u heeft vastgesteld wie uw doelgroep is, komen we bij de derde stap…

Nu kunt u analyseren waar uw doelgroep actief is en hoe hun social media gedrag (3) is. Waar zijn zij actief en hoe frequent? Dit zijn belangrijke vragen, omdat dit de basis vormt, waarop u kunt inspelen om tot het ideale resultaat te komen.

De volgende stap is het kiezen van de platformen (4) waarop u uw doelgroep wilt bereiken. U heeft al eerder onderzoek gedaan naar uw gewenste doelgroep en heeft geanalyseerd waar zij het meest actief zijn. Deze platformen kiest u logischerwijs als uw platformen. Het is hierbij van belang dat de platformen elkaar versterken, hiermee heeft u meer bereik en is de impact groter.

Als u de platformen heeft uitgekozen, is het van belang dat deze social media platformen worden voorzien van inhoud, oftewel content (5). Van wat voor soort content gaat u de social media platformen voorzien? Kiest u voor de veilige weg en plaatst u informatieve content of wilt u uw doelgroep naast informeren ook amuseren? Bij deze stap is het van belang dat u een tone of voice kiest die bij u en uw doelgroep past. Hoe spreekt u uw doelgroep aan? Formeel of informeel? Zorg ervoor dat de geplaatste content en de tone of voice eenduidig zijn. Wilt u meer lezen over slimme content, zie de link en plaats slimme content!

Als u deze stappen heeft voltooid, kunt u beginnen aan het integreren van de social media platformen (6) in uw bedrijf. Bij deze stapt bepaald u wie welke taak op zich neemt. Bij deze stap is het van belang dat de taken zo verdeeld zijn, dat de social media platformen up to date blijven. Blijf de social media platformen voorzien van content. Reageer op vragen en/of opmerkingen. Hoe frequent u dat doet, kunt u natuurlijk zelf bepalen (dagelijks, wekelijks of maandelijks). Let er wel op dat als u zeer weinig van u laat horen, u steeds minder aandacht genereert. Máár te veel is ook niet goed. Zoek hierbij de juiste balans. Uit onderzoek is gebleken dat slechts 14 procent van organisaties sociale media volledig in de bedrijfsvoering heeft geïntegreerd. Terwijl uit onderzoeksresultaten blijkt dat het integreren van social media platformen een positieve invloed heeft op de financiële positie van uw bedrijf. Dus… Waar wacht u nog op?

De laatste stap is het meten (7) van de behaalde resultaten. Leg uw eerder opgestelde doelstellingen naast de behaalde resultaten. Want meten is weten! Als de resultaten niet het gewenste effect hebben opgeleverd, kunt u van koers veranderen. Brainstorm over hoe u wél de gewenste resultaten kunt bereiken en voer dit uit. Social media platformen leveren zelden geld op. Daarentegen zijn zij wel geschikt om tot nieuwe inzichten te komen en dat telt in deze tijden ook als winst.

Ik sluit af met een tip. Ik gaf al eerder aan dat geen enkel social media platform eeuwig leven kent. Er duiken steeds nieuwe platformen op. Het is verstandig regelmatig te kijken naar de ontwikkelingen op het gebied van social media. Bekijk uw kansen wanneer er een social media platform in populariteit begint te stijgen.

Reacties

Nog geen reacties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Archief

%d bloggers op de volgende wijze: