//
You're reading...
Content strategy, Marketing ROI

Content Marketing: meten is weten

De enige reden waarom het voor veel marketeers onduidelijk is hoe content presteert, is vanwege onduidelijkheid over het structuren van statistieken. Om dit inzichtelijk te maken, zijn er verschillende Key Performance Indicators (KPI’s) op te stellen. Sommige KPI’s zijn misschien bekend zoals het aantal keren dat content gedeeld wordt op Social Media of het aantal links. Hier leest u hoe de KPI’s gepeild kunnen worden zonder dat deze verbonden zijn aan een specifiek kanaal. Zodoende kan een inschatting gemaakt worden van de totale waarde van deze KPI’s.

Verwijzingen

Verwijzingen zijn een belangrijke statistiek om bij te houden. Het geeft aan hoe goed de content wordt opgepakt door anderen. Daarnaast is het meteen duidelijk wie naar jouw content linkt. De gegevens die je bij kan houden voor verwijzingen zijn:

  • Verkeer per verwijzing
  • Tijd op de site van verkeer per verwijzing
  • Conversie ratio per verwijzing
  • Linkwaarde per verwijzing

Let hierbij op verschillende patronen. Vergelijk bijvoorbeeld eens een content landingspagina met een standaard pagina van je website. Op die manier kan je te weten komen wat de waarde is van een bepaalde verwijzing.

Engagement

Het engagement van de content is belangrijk. Het geeft in essentie weer hoe goed jouw content werkt. Alleen mensen naar de website krijgen en hier een daar een Facebook like verkrijgen, zegt niet alles over het engagement. Daarvoor houdt je de volgende statistieken bij:

Je wilt weten hoe bijvoorbeeld het engagement is op content pagina´s en op pagina´s die gemaakt zijn om conversie te bewerkstelligen. Op deze manier krijg je een indruk van je ROI en de waarde die je creëert met je content.

Social sharing

Het delen van content via Social Media wordt vaak gebruikt. Waar echter niet altijd bij stilgestaan wordt, is het feit dat ook op de context gelet moet worden. Het hebben van een X aantal Facebook likes is leuk, maar hoe staat dit ten opzichte van het gemiddelde van de website? Hoeveel likes zijn er nodig voor een bezoeker of conversie? Hoe gedraagt deze bezoeker zich? Dit zijn belangrijke vragen om te beantwoorden. Hiervoor houdt je het aantal Social Shares bij en het aantal platformen waar verzwijgingen vandaan komen en zal je dus goed op de context moeten letten van deze twee statistieken.

Conversie

De valkuil van content marketing zit hem in de algemene conversie van de content. Dit is echter omdat content doorgaans niet geoptimaliseerd wordt voor conversie. De sleutel tot conversiesucces is het vormen van content voor primaire en secundaire doeleinden. Primaire doeleinden zijn bijvoorbeeld verkopen of leads en secundaire doeleinden zijn bijvoorbeeld e-mail inschrijving of downloads. Deze secundaire doeleinden geven je nog een kans om een persoon verder in het aankoopproces te converteren. Om dit te meten houdt je dus de primaire en secundaire conversie bij. Dit doe je door in programma’s als Google Analytics, of betaalde varianten van dit soort programma’s, de conversie te meten. Waar komen de conversies vandaan en hoe staan de primaire en secundaire conversies in verhouding.

Het meten van verwijzingen, engagement, conversie en het aantal social shares geeft een totaalbeeld  van het presteren van je content. Lees hier verder over het opstellen van een content marketing strategie.

Reacties

Nog geen reacties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Archief

%d bloggers op de volgende wijze: