//
You're reading...
B2B marketing, Consultative selling, Content strategy, Leadgeneratie

4 redenen waarom je concurrent de doelgroep niet bereikt.. (en waarom het jou wel lukt)

Afgelopen tijd druk bezig geweest met het schrijven van content? En ook nog eens een hoge conversie en betrokkenheid van je doelgroep ontwikkeld? Dan heb je het goed gedaan! Want veel bedrijven denken wel aan het schrijven van content, voor hun doelgroep. Maar de juiste koppeling maken lijkt ze vaak niet te lukken. De vier veel voorkomende missers van je concurrent worden hierin beschreven.

‘Schrijf de juiste Content, Win het van je Concurrent.’
Conversie uit  Content begint bij je Doelgroep Begrijpen

Wat zijn die fouten die zij maken, en daardoor geen goede conversie behalen? Hieronder zal ik ze kort beschrijven. En ik heb ze niet zelf bedacht. Enkel verzameld. Misschien is het voor jou slechts een herhaling van kennis. Dan ben je in ieder geval goed bezig!
Hoe dan ook, pak je marker, check of jij wellicht ook per ongeluk een van die veelvoorkomende fouten hebt gemaakt. En waar nodig, herschrijf je content! Want dáár zal jij het verschil met de concurrent kunnen maken!

Fout 1:
Houd het breed, houd het bij jezelf.
Indien je  concurrenten bezig zijn met het schrijven van content over de diensten die hun bedrijf biedt, kunnen ze schrijven vanuit de oplossingen die het bedrijf biedt. Ze kunnen dit algemeen schrijven zodat veel mensen zich aangesproken voelen. Maar, alleen al daarmee lopen ze tegen twee problemen aan. 1) algemeen schrijven? En 2) schrijven over wat jouw bedrijf allemaal al doet?
Denk eens vanuit je lezer! Zij zijn niet geintereseerd in wat ‘X Software’ doet, en wat voor oplossingen ze leveren… Ze zijn in eerste instantie bezig met hun eigen probleem of behoefte die ze hebben.

‘Denk vanuit je doelgroep, waarin zijn zij echt geinteresseerd?’

Dus, wat voor problemen kan jij aankaarten waarin je lezer zich kan herkennen? En met welke doelgroepen heb je te maken binnen 1 bedrijf (supply chain/IT/sales/HR/algemeen management…) Een marketing afdeling is bezig met andere dingen dan een IT manager en al helemaal anders dan de eigenaar. Dus, schrijf op die individuele, maar zo verschillende doelgroepen.

Fout 2:
”De boodschap die ik wil overbrengen is relevant dus die wordt heus gelezen door de juiste mensen” –
Ehm, Nee, de content die je ontwikkeld moet aansluiten bij je doelgroep, en niet andersom. Je doelgroep moet zich niet kunnen vinden in jouw content, als ze niet eens aangesproken worden over de problemen waarmee zij zouden zitten.
Kijk, het zijn net kinderen. Ook je zakelijke doelgroep wil zich eerst begrepen voelen. Heb je verschillende doelgroepen, leef je dan in, of haal hulp van mensen die die doelgroep kennen, en schrijf! Gericht op die doelgroepen! Je doelgroep heeft namelijk te kampen met problemen die jij kunt oplossen. Welke thema’s zijn dat?

Fout 3:
”Mijn doelgroep leest mijn content, want ze kennen me al”. – 
Stuur je je boodschap naar iedereen in jouw database? Dan zul je zeker enkele lezers krijgen die je kent. Een belangrijk doel van content marketing is naast je bekende doelgroep, eveneens in contact te komen met een nieuwe doelgroep. Een doelgroep die jouw bedrijf nog niet kent, maar wel behoeftes heeft die bij jouw diensten aansluiten. En content marketing is hierbij de perfecte mogelijkheid.

Bij content marketing gaat het veel meer om de inhoud die voor iemand  van belang is. En die jij kwijt kunt in een hoeveelheid tekst. Maar wat nou als het overgrote deel van je doelgroep zich niet identificeert met wat er nu op papier staat? Dan kun je wel 1000 redenen verzinnen waarom ze het zouden lezen, maar ze lezen het niet!
Dus herschrijf je content, schrijf gericht, verplaats je in die ander. Wat zou jij willen lezen als je algemeen manager was? Of IT specialist? Marketing manager? Logistieke afdeling, HR? Waar heb je mee te maken?

‘Je doelgroep is uniek, zo willen ze ook behandeld worden.
Content marketing is sociale interactie. Succes’

Fout 4:
Niét in hierogliefen of codes praten. – 
Nu je toch al bezig bent met het schrijven van content op je doelgroep , gebruik je vaktermen die je doelgroep ook gebruikt? Dit is herkenbaar en relevant voor dit beroep blijkbaar. Maar stel je zelf wel de vraag of die door de gehele doelgroep worden gedragen, of dat ze sector- of anderzijds-specifiek zijn.

Ik spreek continu met marketingmanagers over het bereiken van hun doelgroep. En een van de belangrijkste dingen die besproken worden, is: de doelgroep. Maar vaak mist de content die ingezet zou kunnen worden op de doelgroep en dat is een groot gemis. Met deze 4 punten hoop ik dat de noodzaak er is om nu ook daadwerkelijk content te schrijven die uiteindelijk tot een hoge conversie leidt. En je leeft je toch met sociale conversatie al de hele dag in met bepaalde mensen? Get your act together en creeer resultaat!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Archief

%d bloggers op de volgende wijze: