//
You're reading...
Content strategy, Uncategorized

Content marketing: van een online dialoog naar een offline interactie

ActionEr zijn veel redenen om als organisatie op een beurs aanwezig te zijn. De concurrent doet het’, ‘het is de enige offline plek van deze tijd’ en ga zo maar door. Toch vergissen veel organisaties zich in de kracht van een beursdeelname en zeker in combinatie met content marketing. Content marketing is niet alleen online een krachtig middel, maar kan ook offline veel meer betekenen. Er is immers zoveel meer dan die één, twee of drie beursdagen per jaar.

Veel organisaties onderschatten dan ook de waarde van het effectief inzetten van content marketing bij een beursdeelname. Ze zien er eigenlijk het nut niet van in. De beursdag is immers pas over X weken of is al X weken geleden, het kost teveel tijd of ze weten niet wat ze met de leads kunnen. Door het effectief inzetten van  content marketing kan er gericht op de doelgroep worden gefocust en zowel voor, tijdens als na de beurs leads gegenereerd worden. Het bereiken van de doelgroep, exposure en leadgeneratie zijn immers de voornaamste redenen voor organisaties om zichtbaar te zijn op een beurs. Maar hoe kan content marketing u nu helpen om rondom een beursdeelname een nog grotere doelgroep te bereiken?

Stap 1: Breng de doelgroep in kaart
Allereerst  moet u de doelgroep in kaart te brengen. Wie is de doelgroep en in welke fase van de buying cycle bevinden zij zich wanneer zij zich gaan oriënteren op de beurs, de beursvloer opstappen en na de beurs de verkregen informatie gaan verwerken?

Stap 2: Stel de content marketing strategie vast

Wanneer u de doelgroep en de bijbehorende fasen van de buying cycle in kaart heeft gebracht, wordt het belangrijk om de content marketing strategie vast te stellen. Het kan zijn dat deze voor de organisatie al vastgesteld is, maar toch is het belangrijk om bij de start van een beursdeelname dit voor ogen te hebben.

Stap 3: Selecteer de juiste content
Als de strategie vastgesteld is, moet er gekeken worden naar de content. Een simpele whitepaper of een enkele productbrochure volstaat niet (altijd). Er zijn zoveel soorten content met allemaal een andere manier om de doelgroep te bereiken. Zorg er dan ook voor dat niet alleen de inhoud, maar ook het soort content(whitepaper, video, infographic etc.) aansluit bij de behoefte van de doelgroep en  past bij de kanalen waar de content ingezet zal gaan worden. Vragen die u uzelf moet stellen bij het selecteren van de content zijn:

  • Wat wil ik de lezer vertellen?
  • Is de bestaande content nog wel actueel?
  • Welke belofte maak ik naar de lezer en kan ik deze belofte wel bewijzen?
  • Welke soorten content past het beste bij mijn doelgroep?
  • Is de inhoud relevant voor onze doelgroep en bereik ik hier mijn doelgroep nog steeds mee?
  • Past het bij mijn focus voor deze beurs?

Stap 4: denk na over de kanalen
Nadat de strategie is vastgesteld en de content is verzameld, wordt het tijd om de juiste kanalen in te gaan zetten. Het aantal online kanalen die u kunt inzetten, zijn enorm. Er kan bijvoorbeeld gedacht worden aan de corporate website, social media, e-mail marketing, platformen binnen de branche en blogs. Of misschien biedt de beursorganisator wel een mogelijkheid om de content te promoten in aanloop van de beurs? Het belangrijkste is dat u vooraf nadenkt over welke en hoeveel kanalen u in gaat zetten.

En dan?
Maar wat kunt u nu precies doen met de verschillende contacten (óf leads) die gegenereerd zijn rondom een beurs? Er is maar één compleet antwoord op deze vraag: wees creatief!

…bijvoorbeeld:
Contacten die voorafgaand aan de beurs content hebben gedownload, kunt u uitnodigen op uw stand. Geeft u een seminar op de beurs? Nodig dan deze mensen uit om ook naar uw stand te komen. Heeft u contacten op de beursvloer zelf gegenereerd? Benader ze dan na afloop van de beurs voor een gesprek of een ander evenement waar uw organisatie aanwezig is. Óf visa versa..

Content marketing kan u helpen om nog meer ROI(Return on Investment) te halen uit de beursdeelname, als u de kansen maar ziet. Want online en offline marketing versterken elkaar steeds meer. Het strikt gescheiden houden, werkt niet meer. Onderschat dan ook niet de combinatie van content marketing bij uw beursdeelname.

Dus voordat u aan de beurs begint, ga terug naar de basis van content marketing, formuleer de strategie en kies of u een Copycat of FrontRunner bent..

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Archief

%d bloggers op de volgende wijze: