//
You're reading...
B2B marketing, Content strategy, Social media, Uncategorized

Basics of content marketing

Strategieën ontwikkelen is niet 1-2-3 gedaan, maar het is ook niet zo ingewikkeld als vaak wordt gedacht. Er zullen uiteraard bepaalde handelingen bij plaats vinden, maar het begint allemaal bij de basis. Om de basis te kunnen begrijpen, zult u zich moeten realiseren dat een succesvolle content marketing strategie slechts enkele stappen van u is verwijderd.

So let’s start with the basics…

1. Doelstellingen
Content marketing heeft verschillende doeleinden. Welke doelstellingen heeft u bij het creëren van content? Meer prospect aantrekken (x aantal meer bezoekers per maand, y aantal keer per maand gelezen worden, z reacties per maand)? Wilt u meer omzet genereren door online verkopen? Of wilt u uw relatie onderhouden met (vaste)klanten via de website?

2. Doelgroep
Nadat de doelen zijn vast gesteld, kan er een focus worden gelegd op een doelgroep. Een goed geformuleerde doelgroep is zeer cruciaal om de content te creëren die zo goed mogelijk bij hen aansluit.  Welke vragen willen zij beantwoord zien? En welke onderwerpen willen zij dat er wordt besproken? Content en doelgroep staan in  nauw verband met elkaar. Zonder een specifieke doelgroep kunt u geen relevante content creëren, waarbij de kans groot is dat er content wordt ontwikkeld die niet aansluit bij de ontvanger. Zonder concrete content kan de doelgroep die u voor ogen heeft niet worden bereikt.

3. Content
Er zijn verschillende varianten van content. Hierbij kunt u denken aan nieuwsberichten, nieuwsbrieven, video’s, foto’s.. in principe alles wat u als boodschap wilt overbrengen naar de doelgroep. Maar content heeft zo ook zijn criteria. Content moet niet alleen authentiek en relevant zijn, maar variatie is ook een zeer belangrijke criterium. Visuele content maakt het lezen van teksten meestal aangenamer. Daarnaast is het belangrijk dat de content die u wilt hebben, wordt afgestemd op uw doelgroep.  Uiteindelijk zijn zij degenen waar de content voor wordt gecreëerd. Overigens is het ook cruciaal om stil te staan bij de media die u wilt gebruiken om de content te publiceren. Alleen dan zal het beste resultaat worden behaald.

4. Middelen
Nadat de eerste stappen zijn gezet, is het de vraag met welke media de content kan worden gepubliceerd.  Bij content marketing wordt er met name gebruikgemaakt van social media, website(s), emailmarketing en advertenties. Daarbij zal je voor ogen moeten hebben hoe men zoekt en/of waar deze stopt met zoeken, zodat je de content zo goed mogelijk kunt optimaliseren.

Want met deze vier basics in het achterhoofd, zou je al een heel eind moeten kunnen komen.

Bronnen:
http://socialmediatoday.com/feldmancreative/1802651/10-b2b-content-marketing-findings-fixes-bigger-payday
http://contentmarketinginstitute.com/2013/01/content-strategy-communicate-at-every-customer-stage/

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Archief

%d bloggers op de volgende wijze: