//
You're reading...
B2B marketing, Content strategy, Leadgeneratie, Social media

Content marketing strategy: Copycat vs. Frontrunner

Eerder al schreven wij hier dat Content marketing één van de ‘hot topics’ van dit jaar zouden worden. De afgelopen jaren was het door de ‘early adaptors’ al breed ingezet, maar plotseling lijkt het alsof iedereen het er nu over heeft. Zelfs in het doorgaans zo behoudende B2B-landschap…

Een search op Google levert bijna 900 miljoen (!) resultaten op, en nog altijd 24 miljoen keer als dat gefilterd wordt op B2B. Mocht u nog geen content marketing strategie hebben, zijn de komende maanden van budgets en plannen voor 2014 misschien hét moment even de kennis bij te spijkeren…. 

Copycat

Maar… sluit wel achter aan in de rij. Overal worden programma’s opgezet, de ene nog inventiever dan de andere. Maar dat terwijl wel iedereen naar elkaar kijkt… Wat de concurrent (goed) doet, moeten wij ook (beter kunnen) doen…. Toch? Het schrijven van een paar whitepapers, daarbij goed uw bedrijf promoten en niet nalaten waarom uw producten of diensten beter zijn dan die van uw concurrenten geeft dan snel een goed gevoel. Immers, dat werd toch ook gedaan in de middeleeuwen van printadvertenties? Dus dat zal nu ook wel werken….

content marketing budget

Of… Frontrunner?

Mocht u echt geen eerdere content marketing activiteiten hebben ondernomen, start dan klein: vertel iets over datgene wat uw doelgroep bezig houdt. Praat over de problemen die zij dagelijks tegenkomen. Adresseer die gevoelens. Dat is een eerste ‘haakje’ voor contact, voor een dialoog. “Iemand die ons begrijpt” geeft een beter gevoel bij uw toekomstige klant dan “O zij willen ons wat aansmeren”…. Wees relevant: vertel alleen dat wat nuttig is, praat over datgene waar de ander mee bezig is.

Probeer daarna de stappen te volgen die uw potentiële klant volgt bij zijn zoekproces naar relevante informatie: wat is het probleem, in welke hoek kunnen de oplossingen gezocht worden, wie is daar een geschikte partner voor, en dan pas: wat zijn de voordelen om juist met ú in zee te gaan?

Juist door echt op de inhoud in te gaan van de issues waar uw doelgroep mee zit, onderscheidt u zich van de rest, die helaas nog vaak meer vanuit de eigen verkooporganisatie probeert producten en diensten ‘te pushen’. Zó wordt u een Frontrunner, een partij die uitstijgt boven de rest….

En dus….maak het verschil!

Er is genoeg te vinden over hoe het wél kan. Tussen die 900 miljoen pagina’s zit voldoende goed materiaal om de juiste stappen te kunnen zetten. Maar bedenk dat het niet gaat om alleen budget. Vooral nadenken over het verhaal, over wat de klant bezighoudt. Ga voor ‘storytelling’, neem de klant mee in uw gedachtengang, en laat de klant daarop reageren. Ga de dialoog aan…..

Grote kans dat u straks wél via uw nieuwe content marketing strategy de juist marketing leads weet te genereren. Uw salesteam zal versteld staan….

Over Roderick Wijsmuller

lead generation specialist

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Archief

%d bloggers op de volgende wijze: