//
You're reading...
Content strategy

Content en context: een wederzijdse afhankelijkheid

Content marketing is een veelbeschreven trend. Veel schrijvers geven een uitgebreid beeld van wat wel en wat niet te doen. Binnen de content marketing staat de content zelf vaak centraal. Maar het houdt niet op bij de inhoud: de context van content heeft misschien wel een grotere rol dan vaak wordt toegekend.

Het oog wil ook wat
Wanneer iets wordt gecommuniceerd, wordt de boodschap merendeels bepaald door ‘details’. Denk bijvoorbeeld aan lichaamstaal, intonatie, ritme, houding en oogcontact. Dit zijn allemaal factoren die je ziet en die de boodschap beïnvloeden. Dit principe geldt ook voor content op websites. Een website heeft ook een uitstraling en een zekere houding naar de bezoeker. Oftewel, de visuele context van de content. Los van het visuele aspect heeft een bezoeker ook al een idee van wat hij kan verwachten van een website.

Voorkennis, reputatie of geschiedenis
Voordat een gesprekspartner überhaupt al een woord heeft gesproken, heb je al een beeld gevormd van het type persoon dat hij of zij is. Het maakt niet uit of je de persoon in kwestie kent of niet. Dit principe uit de psychologie heet de attributietheorie. Deze theorie is ook van toepassing op website content.
Op het moment dat je bijvoorbeeld via Google een website bezoekt, heb je al een korte titel en beschrijving van de pagina gelezen in de zoekresultaten. Hoe klein deze tekst ook is het oefent wel invloed uit op het beeld dat de bezoeker kan hebben van een website. Daarnaast kan de website bijvoorbeeld aangeraden zijn door een vriend, collega of familielid. Op deze manier hebben bezoekers zich al een beeld van de website gevormd.

Besef van context
Een content strateeg zal op een eigen web-platform rekening moeten houden met de basisprincipes van beeldvorming. Een bezoeker van een website bepaalt grotendeels uit de context de relevantie en kwaliteit van content. Je kan nog zo’n goed artikel op jouw website hebben maar wanneer de website niet aanspreekt zullen bezoekers vertrekken voordat ze beginnen met lezen. Word jezelf dus bewust van het totaalplaatje, wanneer je content wilt aanbieden.

Waar kan je op letten?
Zorg er bijvoorbeeld voor dat je website er professioneel uitziet en toegespitst is op jouw doelgroep. Het liefst is de website ook toegankelijk; oftewel goed te lezen op verschillende (mobiele) apparaten. Tegenwoordig bestaan er zoveel verschillende digitale apparaten dat toegankelijkheid een steeds grotere rol gaat spelen. Duidelijk en goed ontwerp kan bezoekers ook uitnodigen om op de website handelingen te verrichten.

Content marketing context

Branding van content is ook een invloedrijke factor. Deze factor is onder andere te meten in het aantal linkjes van anderen naar jouw domein en hoe vaak jouw site of merk wordt genoemd. Hiervoor zijn tegenwoordig verschillende software pakketten aanwezig. Sterke branding is gunstig voor het online verkeer naar jouw website en heeft eventueel een positieve invloed op de zoekmachine resultaten.

Een bewezen succesvolle rol in het beslissingsproces van bezoekers is dat van (positieve) referenties. Wanneer collega´s, vrienden of zelfs onbekenden een product of dienst aanbevelen, is de drempel om een kijkje te nemen véél kleiner. 
De combinatie van relevante content, een sterke visuele context en de juiste branding zal er voor zogen dat bezoekers blijven, terugkomen én converteren.

Reacties

Nog geen reacties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Archief

%d bloggers op de volgende wijze: