//
You're reading...
Content strategy, Marketing ROI

Statistiek geeft richting bij het ontwikkelen van de juiste content.

lijnenOnline marketing campagnes worden tegenwoordig vrijwel allemaal gemeten op basis van een ROI. Om aan te kunnen tonen dat campagne doelstellingen behaald zijn, zijn marketeers dagelijks bezig met het verzamelen en analyseren van statistieken.

De stap naar het gebruik van die statistieken bij het ontwikkelen van nieuwe content voor een volgende campagne zou dan ook logisch zijn. Toch zijn er veel marketeers die de gegevens die verzameld zijn uit eerdere campagnes niet gebruiken bij het ontwikkelen van nieuwe content. Ook al zijn zij dag in dag uit bezig met het verzamelen van data.

Welke statistische gegevens zou u kunnen gebruiken bij het ontwikkelen van content voor een volgende campagne?

Email statistieken

Als je gebruik maakt van wekelijkse of maandelijkse nieuwsbrieven of een e-mailcampagne inzet, dan worden vaak de prestaties van de nieuwsbrief gemeten. Bij het meten van de prestaties wordt er vaak gekeken naar het aantal afgeleverde berichten, het aantal uitschrijvers, aantal geopende nieuwsbrieven en het aantal kliks. Deze statistieken kunnen een goed inzicht geven in wat uw doelgroep wil lezen:

Aantal geopende nieuwsbrieven: Het aantal keer dat een e-mail daadwerkelijk geopend werd, toont aan hoe effectief de onderwerpregel is.

Aantal afgeleverde nieuwsbrieven: Het aantal nieuwsbrieven dat is afgeleverd, toont niet alleen aan hoeveel emailadressen er op de lijst staan die niet meer bestaan, maar ook het aantal mensen dat de e-mail gemarkeerd heeft als spam. Als een groot aantal mensen de nieuwsbrief als spam ervaart, sluit de content wellicht niet aan op de doelgroep.

Aantal uitschrijvers: Ook het aantal uitschrijvers op een nieuwsbrief kan er op duiden dat de content niet aansluit op de doelgroep.

Aantal clicks: Het aantal kliks in een nieuwsbrief toont aan welk stuk content binnen de nieuwsbrief de aandacht van de doelgroep trekt. Zo kan er ook gemeten worden welke “call-to-action” het meeste effect had.

Social media statistieken

Marketeers meten meestal hoe vaak content op Facebook geliked wordt, op Twitter wordt het aantal favorieten en retweet gemeten en op Linkedin gaat het om het delen van content en het  aantal reacties op een bericht.  Social media bepalen vaak niet het succes van een stuk content. Toch kunnen we uit de statistieken waardevolle informatie halen.

Stel u heeft een content marketing campagne lopen waarin u gebruik maakt van whitepapers, blogs, video’s en nieuwsberichten. Uit de social media statistieken blijkt dat video’s veel vaker gedeeld en geliked worden dan de andere content. Dan zou u kunnen concluderen dat uw doelgroep de voorkeur geeft aan visuele content in plaats van geschreven content.

Naast het meten van het delen van content is het van belang te meten door wie content gedeeld wordt. Deelde de persoon in kwestie de content omdat hij die gewoon leuk vond of is er de kans dat de persoon die de content deelde daadwerkelijk klant wordt?

Onsite zoekgedrag

Op veel websites kan de bezoeker zelf zoeken naar informatie. Via bijvoorbeeld Google Analytics kan er gemeten worden welke termen bezoekers gebruiken in het zoekveld op de website. Daarnaast kan er gemeten worden hoe vaak dezelfde zoekterm gebruikt is binnen een bepaalde periode.

Door het analyseren van deze zoekwoorden kan er gekeken worden of er onderwerpen zijn waarop vaak wordt gezocht. Vervolgens kan er besloten worden of er content gecreëerd moet worden op basis van dit onsite zoekgedrag. Ook zou de structuur van de site aangepast kunnen worden op het zoekgedrag, zodat vaak gezochte content beter vindbaar is.

Search engine statistieken

Via analytics programma’s kan er ook gemeten worden via welke zoekwoorden bezoekers op de site belanden. Door het analyseren van deze gegevens kan er meer content ontwikkeld worden die aansluit op zoektermen die de doelgroep gebruikt.

Landingpages en Conversie

Verreweg de meeste marketing campagnes moeten uiteindelijk leiden tot een conversie. Er bestaan natuurlijk verschillende vormen van conversies, maar over het algemeen wordt een conversie behaald wanneer een bezoeker overgaat tot actie op basis van de campagne of content.

Om te weten te komen welke landingpage het beste scoort, kunt u het aantal conversies per landingpage meten. Zodra er bekend is welke pagina het beste scoort, is het belangrijk de volgende punten te onderzoeken:

–       Is er een patroon zichtbaar op de pagina’s die het beste scoren?

–       Welke call-to-actions worden er gebruikt en welke scoren het beste?

–       Welke content staat er op de best converterende landingpage?

–       Zijn er overeenkomsten bij de best scorende landingpages?

–       Wat zijn de verschillen tussen de best en slechtst scorende landingpage?

Het gebruik van statistieken uit voorgaande campagnes, websitestatistieken en social media statistieken kan u dus uitstekend helpen bij het ontwikkelen van voor uw doelgroep aansprekende content.

Over Thomas Gussekloo

Online Project Manager bij Marqit

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Archief

%d bloggers op de volgende wijze: