//
You're reading...
B2B marketing, Content strategy, Lead nurturing, Leadgeneratie, Marketing & Sales Alignment

De mythes van Content Marketing: Wat NIET te doen?

mytheWanneer een recente Content Marketing Survey laat zien dat 90% van de B2B marketeers content marketing een (medium) hoge prioriteit toekent, is het niet verwonderlijk dat de tips en tricks je tegenwoordig om de oren vliegen. Enerzijds een bijzonder nuttige ontwikkeling, anderzijds ligt hierdoor volgens content marketing expert Dave Conklin een groot gevaar op de loer: “[P]eople seem to be getting swept up in the excitement” en gaan alles geloven wat er over content marketing wordt geroepen. Willen we dan echt als een stel ganzen achter elkaar aan lopen?

Nee, natuurlijk niet! Content marketing is een prachtig buzzword en verdient een belangrijke positie binnen de marketingstrategie, maar is geen hype waar je jezelf door moet laten meeslepen. Voor je het weet, kopiëren we allemaal elkaars fouten en levert de inspanning bij lange na niet op wat je wel van content marketing zou mogen verwachten. Er zijn tips die je zeker kunt overnemen in een eigen strategie, maar er zijn ook genoeg ‘adviezen’ die linea recta over boord gegooid mogen worden.

Kwantiteit boven kwaliteit

Meer, meer, meer… is de uitkomst van de druk die de hype met zich meebrengt. Dat de kwaliteit hieronder te lijden heeft, wordt regelmatig voor lief genomen. Immers, je MOET creëren omdat je anders de boot mist. Deels is dat waar, aangezien meerdere studies aantonen dat er een relatie bestaat tussen de frequentie van het aantal nieuwe artikelen en het aantal leads dat wordt gegenereerd. Maar er zit geen potentiële klant te wachten op een stroom van nietszeggende en onnodige content, om nog maar te zwijgen over Google die dit soort praktijken SEO-technisch direct afstraft.

Als je dan moet kiezen tussen kwaliteit en kwantiteit, geef dan altijd de voorkeur aan kwaliteit. Het gaat niet om het publiceren om het publiceren, steek liever de energie in het creëren van informatieve content waar de potentiële klant daadwerkelijk wat aan heeft. Content marketing is niet voor niets gebaseerd op ‘creating useful information that meets the needs of the people the brand is trying to connect with.’ Verplaats je dus eerst in de business needs van jouw doelgroep en pas daar vervolgens de creatie van nieuwe content op aan.

Hoe beknopter, hoe beter

Mensen hebben weinig tijd, zijn snel afgeleid en vinden het niet prettig om lange stukken tekst op een (computer)scherm te lezen, dus hoe minder woorden je nodig hebt voor het overbrengen van de boodschap, hoe beter. Nou, toch niet helemaal. Ik zou me niet zo druk maken over de hoeveelheid woorden of het aantal pagina’s, waar ik mijn energie in zou steken is – los van de inhoud – de manier waarop de boodschap wordt gepresenteerd.

Van 10 pagina’s tellende all-tekst zwart-wit whitepapers wordt niemand gelukkig, maar als je de tekst in behapbare blokken knipt en aanvult met verklarende kaders, ondersteunende afbeeldingen en verhelderende schema’s, is het al een heel ander verhaal. Een juiste balans tussen tekst en beeld geeft de drukbezette professional de mogelijkheid om het document te scannen, maar biedt – indien gewenst – ook de diepgang die je van een whitepaper mag verwachten.

Laat de sales-ready leads maar komen!

Maar wat levert al dat werk nu op? Als je denkt dat potentiële klanten na het lezen van jouw content met een zak geld naast de telefoon zitten te wachten totdat je belt, kom je bedrogen uit. Hoewel content marketing en sales-ready leads geen logische combinatie vormen, wil dit niet zeggen dat content marketing daarom zonde is van de tijd. Integendeel zelfs! De content kun je zien als het startpunt van een dialoog met de potentiële klant, die je middels een lead nurturing traject kunt begeleiden richting het nemen van een beslissing. Het geduld zal worden beloond, aangezien je bij nurtured B2B leads 9x meer kans hebt dat ze een salestelefoontje zullen accepteren dan bij cold calls. Dus waarom steeds die focus op sales-ready leads?

Omdat het een mythe is waar velen nog in willen geloven. Net als dat kwantiteit en beknoptheid nog steeds als “adviezen” rondom het buzzword content marketing circuleren. Eeuwig zonde, aangezien je er op deze manier nooit het beste uit zal kunnen halen. Want in feite is er maar één advies dat echt telt: verplaats je in jouw doelgroep! Want met die kennis paraat is er geen mythe meer die jou nog van de wijs kan brengen.

Over Mandy Woltjes

Marketing Manager @ Marqit

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Archief

%d bloggers op de volgende wijze: