//
You're reading...
B2B marketing, Marketing ROI

Inbound Marketing vs. Outbound Marketing

Oudere marketingmethodes werken steeds minder goed, dat wijst onderzoek na onderzoek uit. Om maar even met cijfers te strooien; inbound marketing genereert gemiddeld 54% meer leads dan outbound marketing, bespaart gemiddeld 13% aan kosten en inmiddels wordt 34% van het totale marketing budget uitgegeven aan inbound marketing (12% meer dan aan outbound marketing). Deze cijfers zijn afkomstig van HubSpot, een marketing software bedrijf dat de afgelopen jaren ook onderzoeken publiceert. Hier vindt u het volledige onderzoek “2013 State of Inbound Marketing Annual Report”.

De reden dat Outbound Marketing haar kracht verliest, is het feit dat bedrijven veel vrijer worden in hun doen en laten. Ze informeren zich via verscheidene kanalen online zoals websites en communities en offline bij vrienden, familie en op beurzen om zo tot een gewogen beslissing te komen. De Sales Funnel die veel bedrijven hebben om potentiële klanten doorheen te leiden is dus vaak niet meer van toepassing omdat hier kris kras doorheen wordt gegaan, op de manier waarop zij willen.

Waarom zouden mensen naar producten moeten kijken, waar zij helemaal geen behoefte aan hebben? Dan liever een alternatief waar ze zelf ook wat aan hebben en een oplossing voor een probleem kunnen vinden. Drie belangrijke redenen om Inbound Marketing boven Outbound te verkiezen zijn:

  • Meer leads per marketing inspanning
  • Een hogere en tevens vaak meetbare Return on Investment (ROI)
  • Een hoger conversie ratio

Behalve als de doelgroep alléén via traditionele marketing aangesproken kan worden, is het dus misschien tijd om na te denken om een Inbound marketing strategie te ontwikkelen. Vormen van inbound zijn; Blogs, Social media, SEO en niet traditionele e-mail marketing. Deze middelen kunnen beter voldoen aan wensen van de klant en zorgen daarbij voor meer leads zoals hieronder kan worden gezien.

Image

Het principe van inbound marketing is dat klanten naar u toekomen, in plaats van dat er wordt geforceerd om naar producten te kijken. Bij outbound marketing ligt de nadruk veel meer op het hele publiek constant confronteren met een product of service, waar het bij inbound juist gaat om een doelgerichte marketing actie die geïnteresseerde bedrijven aan een bijpassend product koppelt. Deze geïnteresseerde bedrijven zijn op zoek naar een oplossing en de kans dat zij worden afgeschrikt door een gerichte marketing actie is dus veel kleiner, mits deze subtiel en tactisch gebracht wordt.

Inbound marketing is echter geen makkelijk principe om door te voeren, zeker niet als men traditionele gewoontes stand laat houden. Voor inbound moet een heel bedrijf met al haar departementen samenwerken. Daarnaast moet alles, maar dan ook echt alles worden gemeten om zo beslissingen te kunnen verantwoorden en eventueel aanpassingen te doen.

Kortom, inbound marketing is zeer effectief wanneer het correct wordt uitgevoerd. Het is echter geen concept dat even snel kan worden uitgevoerd. Het moet met beleid, creativiteit en oog voor de klant worden aangepakt. Zodra het echter goed loopt, verveelt u klanten niet langer met vervelende boodschappen, maar helpt u ze met het vinden waar zij naar op zoek zijn.

Bron: HubSpot

Reacties

3 gedachtes over “Inbound Marketing vs. Outbound Marketing

  1. En hoe wordt inbound marketing verkocht? Juist ja, door outbound marketing activiteiten als telefonische acquisitie en actieve sales…

    Geplaatst door MLR | 03/06/2013, 8:51 pm
    • Interessante gedachte… Maar dat is een conclusie waar ik zelf na logische deductie toch niet op uit zou komen anno 2013… Bent u toevallig actief op gebied van outbound marketing en sales?

      Overigens heeft de oplettende lezer kunnen zien dat er ook nergens staat dat het Inbound ‘OF’ Outbound is, maar dat het de moeite waard is om te kijken of en hoe traditionele marketing activiteiten verrijkt kunnen worden met een Inbound Marketing strategie…

      Het is Outbound ‘EN’ Inbound dus!

      Geplaatst door Menno van Lambaart | 05/06/2013, 10:02 am

Trackbacks/Pingbacks

  1. Pingback: Hoe kan de Marketing manager de CEO te overtuigen van het nut van Content Marketing? | B2B Content Marketing & Leadgeneratie Blog - 25/10/2013

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Archief

%d bloggers op de volgende wijze: