//
You're reading...
B2B marketing, Content strategy

Content Marketing blunders zorgen voor gemiste kansen!

Content-Marketing-01

Content marketing is niet zomaar een tactiek, het is een strategie. Met deze strategie moet een bedrijf content creëren die voorziet in de behoeften van de doelgroep. Tevens moet de content de interesses van de doelgroep aanspreken. Zoals Rebecca Lieb aangeeft in haar boek ‘content marketing’: “Content is the bait. It’s what captures eyeballs, ears, attention and engagement”. Met de juiste content trek je dus de juiste doelgroep aan en bereik je het gewenste resultaat.
Daarnaast kan goed vormgegeven content, denk hierbij aan whitepapers, e-books of webinars, bijdragen aan een goede reputatie waardoor een bedrijf opvalt in de grote massa van ideeën. De vorm van de content kenmerkt een bedrijf als een expert of betrouwbare bron, zo stelt D.M. Scott in zijn boek ‘De nieuwe regels van social media’.

Content marketing is gemakkelijk toe te passen en kan al snel zorgen voor een beter resultaat en goede reputatie. Desondanks worden er tegenwoordig nog veel content marketing blunders gemaakt. Zo zijn er bijvoorbeeld bedrijven die content marketing dagelijks op dezelfde manier toepassen om de doelgroep te informeren over specifieke thema’s. Ze delen de content via websites, sociale media, blogs of nieuwsbrieven. Door de content dagelijks op dezelfde manier aan te bieden kan een sleur ontstaan, waardoor de content niet meer van de juiste kwaliteit is en niet goed opvalt in de grote hoeveelheid content.  Hierdoor levert de content niet het resultaat op dat het zou moeten opleveren.
Dit is een van de vele blunders. Blunders zijn niet heel erg, maar kunnen er wel voor zorgen dat er kansen worden gemist en dus niet de optimale resultaten worden behaald uit de content marketingcampagne. Om bedrijven te behoeden van deze blunders, heb ik de meest voorkomende content marketing blunders op een rijtje gezet.

Kwaliteit
Kwaliteit is iets dat veel bedrijven vergeten als ze content creëren. Er wordt niet goed gelet op spelling of er wordt geen informatie aangeboden die interessant is voor de doelgroep. Zoals Rebecca Lieb al aangaf, moet content aandacht trekken van de doelgroep. Content moet dus een bepaald gevoel oproepen dat maakt dat de doelgroep geïnteresseerd raakt, verder wil lezen en de content wil delen via sociale media. Je moet er dus voor zorgen dat je kwaliteit aanbiedt.

Doelgroep
Een tweede veel voorkomende blunder is dat er bij het schrijven van de content vaak niet wordt gedacht aan de doelgroep waarvoor de content bedoeld is. Voordat je content creëert moet je jezelf verplaatsen in de positie van de uiteindelijke lezer. Je moet bepalen wat die lezer wil weten. Alleen op die manier kun je de juiste doelgroep aanspreken. Daarnaast is content marketing geen eenrichtingsverkeer. De doelgroep krijgt namelijk ook de mogelijkheid te reageren op jouw informatie. Dit kan in sommige gevallen negatieve publiciteit opleveren wanneer je je niet goed verplaatst in de doelgroep en niet de juiste kwaliteit content aanbiedt. Wanneer je positieve of negatieve feedback krijgt vanuit de doelgroep, zorg dan ook dat je daarop reageert en er iets mee doet. Dit kan mogelijk de schade beperken.

SEO
Een andere veel gemaakte fout is het verkeerd toepassen van SEO. Op deze manier wordt je content niet goed gevonden in zoekmachines en zal je waarschijnlijk weinig lezers krijgen. Wanneer je zelf geen ervaring met of kennis hebt van SEO, zou ik adviseren een externe partij hiervoor in te schakelen.

Visualisatie
Tot slot komt het vaak voor dat de content bestaat uit een lange tekst met een saaie lay-out. Dit trekt natuurlijk niet veel lezers aan. Mensen hebben tegenwoordig een grotere behoefte aan visuele informatie. Tekst is leuk, maar visuele ondersteuning maakt je verhaal veel sterker. Daarnaast onthouden de meeste mensen in plaatjes. Dus door beeld toe te voegen aan je content, wordt je content beter gelezen en onthouden.

Reacties

Nog geen reacties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Archief

%d bloggers op de volgende wijze: