//
You're reading...
B2B marketing, Content strategy, Leadgeneratie, Social media

Big Data is de toekomst

Steeds meer handelingen gebeuren tegenwoordig online. Leads worden online gegenereerd, klanten bestellen producten of vragen diensten aan en zo zijn er nog wel een aantal voorbeelden te noemen. Dit zorgt niet alleen voor een grote hoeveelheid aan data, maar ook voor data die ongestructureerd is en continue verandert. Het is dan ook niet gek dat wij als individuen tegenwoordig ‘wandelende gegevensbronnen’ zijn en de organisaties daar omheen ‘gegevensverzamelaars’.

Big Data is een belangrijke term die je tegenwoordig bijna overal hoort. Maar, wat kun je nu precies met die grote hoeveelheid aan data en hoe ga je er mee om? Dat is de vraag die speelt bij vele marketeers. Marketeers zijn zich nog niet voldoende bewust van wat Big data nou eigenlijk is.  Daarnaast zijn er ook vele misvattingen over Big Data. Veel mensen zien Big Data als een IT-tool met hele hoge kosten, een hype of een vereiste om nieuwe hardware in te kopen. Dit is echter niet het geval. Big Data is een grote hoeveelheid informatie en met enkele toepassingen die niet duur hoeven te zijn en die ook op een oude laptop kunnen worden toegepast, kun je inzicht krijgen in het gedrag van klanten.

Big Data groeit steeds verder en je kunt steeds meer te weten komen over je doelgroep en zelfs individuele klanten. Via bronnen als smartphones, zoekgedrag op websites, applicaties en accounts of profielen op sociale media of andere online platformen kun je tegenwoordig meer dan alleen interesses achterhalen. Met deze bronnen kun je ook zien welke pagina’s worden bekeken, hoe mensen zich door je site heen bewegen en in hoeverre bezoekers worden beïnvloedt door promotieacties, reclames, banners en lay-outs. Tevens is onlangs wetenschappelijk bewezen dat Big Data een positieve invloed heeft op het bedrijfsresultaat. Dit bleek uit een onderzoek van ‘MIT Center for Digital Business’.

Voor B2B georiënteerde bedrijven is de analyse van Big Data de kans om slimmer te zijn. Slimmer over je doelgroep, je campagnes en over de resultaten van deze campagnes. Met de gedragsinzichten die naar voren komen met Big Data kun je alle informatie van alle online en offline middelen combineren en zo een completer profiel maken voor iedere klant. Je kunt zelfs diverse combinaties van kanalen, communicatiemethoden, content en frequenties uitproberen om te zien wat werkt en wat niet. Met behulp van deze grote hoeveelheid aan informatie kun je tegenwoordig betere voorspellingen maken en dus ook betere beslissingen nemen. Tevens hoef je je door Big Data niet meer te focussen op het verzamelen van informatie, maar kun je doelgerichter werken en je meer focussen op het toepassen van de verkregen informatie in strategieën en campagnes. Echter moet er bij de verzameling van Big Data wel rekening worden gehouden met de nationale wet- en regelgeving als het gaat om privacy- en gegevensbescherming. Het is Nederland namelijk niet toegestaan alle gegevens over je doelgroep op te slaan en te verwerken.

Big Data, a small change, but if we don’t change we don’t grow!

Reacties

Een gedachte over “Big Data is de toekomst

  1. Interessante Blog! Ikzelf heb ook al enkele blogs geschreven voor online marketing blog http://www.extrememarketing.nl. Zo zie je maar dat ieder zijn eigen pad kiest, maar uiteindelijk toch gelijksoortige activiteiten blijft doen. Nogmaals erg leuk!

    Geplaatst door jordyplugge | 28/03/2013, 9:24 am

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Archief

%d bloggers op de volgende wijze: