//
You're reading...
Content strategy

Vijf recente ontwikkelingen op het gebied van content marketing

<> on July 5, 2010 in Berlin, Germany.2012 was zonder twijfel een succesvol jaar voor content marketing. Van Startups tot Enterpises iedereen leek ineens in te zien dat interessante online inhoud de slimste manier is om de doelgroep te bereiken.

Van mobiele trends tot grote ontwikkelingen binnen de zoekmachine optimalisatie, content blijft belangrijk. Vijf nieuwe belangrijke ontwikkelingen op content marketing gebied:

Steeds meer bedrijven beginnen met content marketing
Het afgelopen jaar vond er een duidelijk verschuiving plaats. Content Marketing wordt niet langer gezien als een bijzaak maar als een cruciaal fundament voor alle effectieve online marketing.

De grootste en meest succesvolle bedrijven begrijpen dat inhoud van hoge kwaliteit mensen trekt, vertrouwen creëert, verkeer naar hun websites trekt en impact heeft op social media en sharing. Maar met steeds meer bedrijven die op de rijdende trein van content marketing springen ontstaat er ook meer concurrentie voor de aandacht van uw doelgroep. Dat betekent dat het steeds belangrijker wordt ervoor te zorgen dat uw content nuttig, interessant en boeiend genoeg is om lezers te trekken.

Je moet jouw doelgroep door en door begrijpen. Doe onderzoek naar hun behoeften, wensen en frustraties. Zodra u uw doelgroep tot in de puntjes kent, bent u in staat content te ontwikkelen die opvalt.

Voer niet zomaar de intensiteit van uw content marketing strategie op om uw concurrentie voor te blijven. U kunt veel eerder in het proces uw concurrentie voorblijven door specifieke content marketing doelstellingen te ontwikkelen. Door een strategische focus te houden blijft u voorsprong behouden op diegenen die blindelings op de content marketing trein springen.

Wijzigingen in Google zorgen ervoor dat u uniek moet blijven.
Google vindt hoogstaande online content steeds belangrijker, en met de meest recente updates van de zoekgigant wordt het steeds belangrijker om goede content te ontwikkelen om hoog in de rankings te komen.

De toenemende focus van Google op kwaliteitscontent is slecht nieuws voor websites die tegen lage kosten rommel produceren. Zoals het verkopen van links en andere onnatuurlijke optimalisatie inspanningen.

De afgelopen maanden werd er veel gesproken op het internet over de Auteurs Rank van Google. Waarmee auteurs van hoogwaardige content verder bovenaan de zoekresultaten verschijnen. Meer over Googles Auteurs Rank vindt je hier: http://contentverve.com/understanding-googles-author-rank-in-content-marketing/

Er is een tekort aan goed opgeleide content creators
Alle verschuivingen in op het gebied van content marketing hebben geleid tot een grote uitdaging. We hebben goede Content creators nodig, en die zijn er niet voldoende.

Bedrijven die stand willen houden binnen de web marketing wereld zullen zelf mensen moeten opleiden om content te kunnen creëren. Er zijn maar weinig bedrijven die nu al een volledig content creatie team hebben.

Daarnaast moeten bedrijven die echt succesvol willen zijn in content marketing een redactionele kalender maken en uitvoeren. Aan de andere kant moet er wel flexibel omgegaan worden met de kalender. Feedback van klanten kan er voor zorgen dat de inhoud van de kalender aangepast moet worden.

Social, search en content vormen een geheel
Bedrijven komen er steeds vaker achter dat het inzetten van promoties op sociale netwerken en het hebben van een actief facebook profiel of profiel op een ander sociaal netwerk niet voldoende is om te groeien. In de voorgaande jaren werden zoekmachines, sociale netwerken en het creëren van content gezien als drie onafhankelijk online marketing arena’s. Nu realiseren steeds meer bedrijven zich dat het veel belangrijker is om een slimme strategie uit te voeren die de drie integreert.

Een Bedrijfsblog zou bijvoorbeeld gedeeld moeten worden op sociale netwerken als twitter, linkedin en Google+ daarnaast moet de blog geoptimaliseerd worden voor zoekmachines.

Zorg er dus voor dat uw marketing team niet in silo’s werkt maar verbindt alle kanalen met elkaar.

Steeds meer aandacht voor mobiele technologie
Bedrijven moeten ervoor zorgen dat hun content gemakkelijk toegankelijk is op alle apparaten. Door Marketeers wordt met veel aandacht gekeken naar de statistieken over mobiele internet gebruik. Uit recent onderzoek blijkt dat steeds meer mensen het internet opgaan met een mobiel apparaat in plaats van een desktop of laptop.

U kunt bijvoorbeeld denken aan responsive site design. Een Responsive design betekent dat het ontwerp van een site vloeiend werkt op alle soorten schermen, van smartphones tot desktops.

Kortom in 2013
Wordt content marketing nog belangrijker. Content marketing is niet iets wat u snel tussendoor oppakt en het is zeker geen hype. Content marketing is een bewezen strategie die u helpt bij het opzetten van een langdurige relatie met uw prospects en het verkopen van uw producten en diensten op een slimme en etische manier. Nuttige in interessant inhoud wordt belangrijker dan ooit. Een vorm van marketing die in waarde zal groeien voor uw bedrijf.

Laat u niet afleiden van de basis, het gaat niet om de hoeveelheid content maar om de inhoud.

Over Thomas Gussekloo

Online Project Manager bij Marqit

Reacties

Een gedachte over “Vijf recente ontwikkelingen op het gebied van content marketing

  1. Goed artikel Thomas, bedankt voor het delen. Uiteraard ben ik het met je eens, vooral dat content marketing geen hype is. En kwantiteit voor kwaliteit.

    Geplaatst door Christian Slagter - Slagter Media | 25/03/2013, 1:38 pm

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Archief

%d bloggers op de volgende wijze: