//
You're reading...
B2B marketing, Content strategy

De Content Trends voor 2013

Content marketing zal door haar succes door nog meer bedrijven worden geïmplementeerd in 2013, met verhoogde budgetten om de effectiviteit te verhogen. Zo blijkt ook uit een recent onderzoek van Econsultancy samen met Responsys. In dit onderzoek werd gekeken naar waar bedrijven hun geld aan uit geven wat betreft marketing, zowel online als offline. In investeringen in offline marketing is echter wel een minder grote stijging merkbaar dit jaar dan in online methodes, dit komt grotendeels door de verschuiving die plaats vindt; klanten oriënteren zich steeds vaker via online middelen en maken keuzes op basis van deze media.

Zoals kan worden gezien in de onderstaande grafiek verhoogt 70% van de bedrijven van de ondervraagden de investeringen in content marketing. Dit heeft natuurlijk een reden; de koper wordt kritischer. Dit geldt in het bijzonder wanneer men grotere uitgaven van plan is te gaan doen. Dat is natuurlijk logisch, hoe meer geld er bij een aanschaf van een product of service gemoeid is, hoe hoger de betrokkenheid bij de koop. Dat wil zeggen dat men zich in het algemeen langer oriënteert en minder snel tot een aankoopbeslissing over zal gaan. Voordat er iets wordt gekocht zoekt de klant in de onderstaande media naar een antwoord op zijn vraag. De rol van de content van deze media is dan ook om de klant een zo volledig mogelijk beeld te geven van het product dat wordt aangeboden, zodat de klant op zijn beurt kan bepalen, of het product of de dienst voor hem geschikt is.

Digitale Marketing Budget Plannen in 2013 (% deel respondenten van het bedrijf)

Contenttrend2013

Bron: http://econsultancy.com/nl/reports/marketing-budgets

Ook kijken bedrijven in 2013 ook steeds meer naar ROI; wat wordt er verkregen door deze investering? Daarnaast wordt er ook gezien dat resultaten steeds vaker meetbaar zijn. Zo kan beter worden bepaald welke investeringen wel lucratief zijn en welke niet. Bedrijven worstelen echter met de vraag of er op acquisitie van nieuwe klanten moet worden gefocust, of juist op het behouden van bestaande klanten. Er is in 2013 meer aandacht voor retention, het behouden van de klant, dan de acquisitie van nieuwe klanten. Dit betekent echter niet dat dit door elk bedrijf moet worden toegepast. De keuze tussen retention en acquisitie ligt geworteld in de strategie van het bedrijf.

Kort samengevat heeft Econsultancy de volgende budget trends voor 2013 bepaald:

  • Een positieve kijk op marketing investeringen
  • Digitale marketing blijft populair wat betreft investeringen, met name omdat marketeers zich richten op de zogenaamde cross-channel integratie en optimalisatie
  • Content marketing is het meest gewilde kanaal voor marketing investeringen
  • Acquisitie vs. Retention is een belangrijk punt van aandacht
  • Digitale marketing wordt niet langer beschouwd als beter meetbaar dan traditionele vormen van marketing
  • De werving van mensen is van groot belang om het “skill-gap” te dichten

Al met al zijn er een hoop mogelijkheden voor marketing in 2013. Wat echter belangrijk is om in het achterhoofd te houden, is het feit dat trends geen garantie zijn voor succes. Trends zijn geen regels, het zijn verwachtingen.

Reacties

Nog geen reacties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Archief

%d bloggers op de volgende wijze: