//
You're reading...
Content strategy, Leadgeneratie, Marketing ROI

Met minimale inspanningen het maximale uit uw marketingcampagnes halen: zo werkt het niet!

stock-photo-13202294-success-targetIn een eerdere blog wordt engagement beschreven als het toverwoord voor 2013. Hierbij draaide het vooral om de betrokkenheid van uw doelgroep bij de thema’s die worden aangesneden in uw marketingcampagnes en met name de mate van relevantie van de informatie die u die personen biedt.

Wanneer we engagement op een andere manier belichten en niet vanuit de betrokkenheid van de doelgroep kijken maar de marketing manager als uitgangspunt nemen, dan kunnen we stellen dat er op dat vlak nog flinke winst valt te behalen…

U herkent ze ongetwijfeld wel uit de studietijd: studenten die met minimale inspanningen het maximale resultaat willen behalen. In het (online) marketinglandschap blijkt dat dit credo in de praktijk helaas nog steeds vaak opgaat.

De komst van het sociale web heeft de marketingwereld op z’n kop gezet. Marketing managers kunnen tegenwoordig niet meer rustig achterover leunen en wachten tot het kwartje wat ze in een campagne hebben gestopt, vanzelf een euro wordt. Online conversaties, het onderling delen van informatie onder (potentiële) klanten en mond-tot-mond reclame kunnen uw marketinginitiatieven maken of breken, zegt Susan Gunelius van Forbes. Voortdurend analyseren wat de behoeften van de (potentiële) klanten zijn en hier vervolgens naar handelen door het bijsturen van de campagne, is essentieel voor het succes van dergelijke initiatieven!

Binnen het speelveld van Content Marketing heb ik meerdere keren ervaren dat marketing managers stoppen bij het station “aanleveren van whitepapers of case studies” en vervolgens niet meer nieuwsgierig zijn bij welke stations de leadgeneratie-trein nog meer stopt. Slaat de boodschap die ze met die content willen uitdragen eigenlijk wel aan bij de doelgroep die ze willen bereiken? Zijn mijn leads engaged? Hoe is het opvolg- en nurturingtraject van deze leads ingericht?

Het klinkt allemaal heel logisch en vanzelfsprekend dat over bovenstaande vragen van tevoren goed nagedacht wordt, dit traject goed wordt ingericht en de verantwoordelijken actief betrokken zijn gedurende de campagne. De praktijk wijst echter anders uit…

Wanneer de leadgeneratie-trein uiteindelijk stopt bij het eindstation lijken ze wakker te schrikken en wordt de vraag gesteld: “wat heeft het mij uiteindelijk opgeleverd? Wat is mijn Marketing ROI?”. En hier gaat het vaak mis als het gaat om de match tussen de verwachtingen die vooraf zijn opgesteld en de resultaten die zijn behaald… Er worden gouden bergen verwacht, maar het uiteindelijke resultaat is een hoopje kiezelstenen.

Ik wil daarom nogmaals benadrukken dat het cruciaal is om je als marketing manager te allen tijde een spiegel voor te houden en jezelf af te vragen: “Hoe engaged ben ik zelf eigenlijk bij mijn campagnes?”

Zonder inspanningen geen resultaat!

Over Jeroen Westerbeek

Campaign Manager @ Marqit

Reacties

Nog geen reacties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Archief

%d bloggers op de volgende wijze: