//
You're reading...
B2B marketing, Content strategy, Lead nurturing, Leadgeneratie, Marketing & Sales Alignment, Social media

2013: “Engagement” is het toverwoord

Deze weken worden we overspoeld met overzichten van ‘de trends voor 2013’, of ‘de top 10 marketing successen van 2012’. Vaak zijn dit al redelijk bekende thema’s, maar toch altijd leuk om ze weer even terug te zien. We willen immers allemaal weten dat we met de goede dingen bezig zijn….

Een aantal van deze trends die steeds terug komen:  

  • Lead generatie en Lead nurturing zijn niet meer weg te denken uit het marketingplan. Meer en meer gaat het marketinggeld richting meetbare marketing activiteiten waarbij ‘leads’ vrijwel altijd de belangrijkste succesfactor zijn;
  • Contentmarketing staat in de kinderschoenen maar wordt één van dé thema’s voor de komende jaren: hoe ben je als bedrijf in staat die informatie en kennis te delen waar jouw klanten écht op zitten te wachten – niet vanuit jouw eigen product of dienst gedacht, maar vanuit de werkelijke behoefte van de doelgroep? En in hoeverre ben je in staat dit te koppelen aan jouw eigen social presence: als bedrijf niet alleen ‘iets met social media doen’ maar daadwerkelijk een informatieve en interactieve rol spelen?
  • Inzicht in gedrag, meetbare marketing, marketing intelligence: noem maar op, alle klassieke business intelligence termen komen langs. Waar het om gaat: meten is weten, maar nog beter: meten geeft inzicht, en inzicht biedt kansen om je (toekomstige) klanten beter te bedienen, je producten of dienstverlening continu te verbeteren.
  • Marketing & Sales Alignment: klinkt als een prachtige marketingterm. Maar waar het om gaat is enerzijds de verschuiving van marketing communicatie (branding, promotie) naar salesmarketing (de klassieke marketing benadering, marketing als start voor sales); anderzijds de toenemende gedeelde belangen van sales en marketing. Steeds vaker zal marketing worden afgerekend op salesresultaten en niet op naamsbekendheid of aantal pageviews. Waar het hierbij om gaat is dat marketing en sales dichter tegen elkaar aan kruipen en juist bij lead generatie echt samenwerken en in het proces van lead nurturing vervolgens met elkaar optrekken – in elkaars verlengde werken.

Bovenstaande ontwikkelingen zagen we natuurlijk allang. Maar waar de werkelijke uitdaging ligt – en laten we eerlijk zijn, dat was ook al geruime tijd bekend…. – is de manier waarop de doelgroep ‘engaged’ is bij de thema’s die jij aansnijdt. In hoeverre zijn de beslissers en professionals die invloed hebben op het inkoopproces echt betrokken bij die thema’s? Zijn ze echt wezenlijk geïnteresseerd in whitapapers, rapporten, blogs, artikelen of webcasts over bepaalde onderwerpen, of vertonen ze ‘browser gedrag’? Uiteindelijk is ‘engagement’ een manier om te bepalen in hoeverre een beslisser klaar is om door sales benaderd te worden – voordat iemand ‘sales ready’ is, zal het juist veel meer gaan om het aanbieden van relevante informatie op het juiste moment.

Engagement is niet het aantal activiteiten dat iemand onderneemt bij de informatiezoektocht, maar in hoeverre deze activiteiten (lezen, klikken, kijken, interacteren) passen in de stappen van het inkoopproces, en in hoeverre iemand hiermee ‘de trechter’ doorloopt.

Een mooi schemaatje is door Forrester gemaakt: het toont precies wat een wirwar van informatie wordt geconsumeerd tijdens dat inkoopproces.

Engagement

Waar het nu om gaat als marketeer, is om daar kaas van te maken, om dat te begrijpen. Hiervoor zal je inzicht moeten hebben in de waarde en relevantie van je eigen content, zal je in staat moeten zijn om op het juiste moment contact te maken / te interacteren met de individuen in je doelgroep, om uiteindelijk zo een optimale relatie op te bouwen.

Hé – dan zie je opeens dat alle genoemde trends hierboven toch een samenhang hebben….

Engagement – buzzword voor 2013…. Kijk maar bij Ardath Albee van Marketing Interactions voor wat inspiratie voor de komende maanden…..

 

Over Roderick Wijsmuller

lead generation specialist

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Archief

%d bloggers op de volgende wijze: