//
You're reading...
B2B marketing, Content strategy, Leadgeneratie, Marketing ROI

Online lead generatie vs. online branding

Voor alle organisaties geldt dat het marketingbudget maar één keer kan worden uitgegeven. Dit geldt echter in het bijzonder voor kleinere organisaties & start-ups. Organisaties met grote marketingbudgetten hebben de middelen om zowel te doen aan branding, als aan lead generatie. Zij kunnen hun budgetten zo inrichten dat ze enerzijds altijd zichtbaar zijn met bijvoorbeeld banners op relevante sites, en anderzijds leads kunnen genereren met bijvoorbeeld content marketing programma’s. Kleinere organisaties & startups moeten het echter vaak doen met kleine budgetten en zijn daardoor genoodzaakt tot het maken van een keuzes: branding of lead generatie, wat is wijsheid?

Laten we eerst eens kijken naar de cijfers. Wat kun je bereiken indien je hetzelfde bedrag of spendeert aan online advertentie programma’s, of aan online lead generatie programma’s?

Online lead generatie: Met lead generatie kun je 5 tot 30x keer zoveel leads genereren dan met een advertentie programma.

Online adverteren: Met online adverteren kun je 150 tot 200x zoveel mensen bereiken met jouw (banner)boodschap ten opzichte van een online lead generatie programma

Deze cijfers, berekend door Eric Wittlake van B2B Digital, laten duidelijk zien dat de gevolgen van een online advertentie programma heel anders zijn, dan die van een online lead generatie programma. Dat betekent dat je doelen ook anders dienen te zijn als je aan het bepalen bent waaraan je marketingbudgetten wilt besteden. Uit de cijfers blijkt, niet geheel onverwacht, dat lead generatie vooral goed als je leads wil genereren en advertentie programma’s zijn vooral goed als je gezien wilt worden. http://tinyurl.com/d9urnk9

Betekent dit dat je bij een beperkt marketingbudget, je het beste altijd voor lead generatie kan gaan? Dat staat nog niet meteen vast, en hangt in grote mate af van je doelstellingen en in welke situatie je propositie zich in de markt bevindt. Heb je het geluk dat de vraag naar jouw product of diensten groter is dan het aanbod (zoals bijvoorbeeld met de verkoop van tablets of mobiele telefoons), dan zou het wel eens kunnen zijn dat lead generatie voor jou niet nodig is. Als er dan tegelijkertijd ook veel andere aanbieders met gelijke producten of diensten zijn, dan kan branding helpen met differentiatie. Chris Chariton stelt in imedia connection, dat “especially in tough economic times you want to be considered a ‘safe’ choice; branding can help you do that.”

Beschik je echter over content in de vorm van bijvoorbeeld whitepapers, reference cases, business cases of video’s, dan zou online lead generatie wellicht de juiste marketing tool voor je kunnen zijn. Het internet is immers, volgens Chariton, “a hungry beast, and its ‘food’ is content. There is a constant need for fresh insight and information.”

Ben je een startup en wil je een nieuw origineel product of nieuwe originele dienst in de markt wilt zetten, heb je nog een extra voordeel indien je inzet op online lead generatie programma’s zoals content marketing volgens Chariton. Dergelijke producten of diensten hebben namelijk vaak een “an education process” nodig. Met het inzetten van een “regular stream of quality content” kun je prospects helpen “[to] learn about your industry and product category as a whole.” http://tinyurl.com/3luh7un

Kortom, heb je een beperkt marketingbudget, denk dan goed na over waar je dit budget aan wilt besteden. Branding dient een ander doel dan lead generatie en dien je dus ook met andere doelstellingen in te zetten. Is het vullen van je pijplijn momenteel geen probleem, dan ligt branding meer voor de hand. Maar ben je vooral op zoek naar middelen om je pijplijn te vullen, dan is lead generatie de ‘way to go’.

Over dirkjanvanvliet

Dirk-Jan is accountmanager online media bij Marqit.

Reacties

Nog geen reacties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Archief

%d bloggers op de volgende wijze: