//
You're reading...
B2B marketing, Content strategy, Leadgeneratie

Lead generation: cold calling of online content marketing?

“Nee, geen interesse.” “Nog nooit van gehoord.” “Ik zie de toegevoegde waarde niet.” Het zijn reacties die u ongetwijfeld herkent wanneer u aan cold calling doet. De vraag is dan ook: hoe kunt u deze reacties tackelen? Door simpelweg niet aan cold calling te doen! Cold calling is niet de enige manier om leads te genereren, er is namelijk ook nog online content marketing. Door online content marketing kunt u gerichter contact opnemen met organisaties dan bij cold calling. Mijn stelling is dat de respons daarom ook hoger ligt bij online content marketing dan bij cold calling.

Online content marketing heeft verschillende vormen van content die online geplaatst kunnen worden, zoals bijvoorbeeld whitepapers, video’s en webinars. Iedereen die interesse heeft, kan in ruil voor zijn contactgegevens, deze content gratis downloaden. Op deze manier kunnen potentiële leads worden gegenereerd. Daarnaast is een mooie bijkomstigheid van het online plaatsen van content, dat het ook nog een stuk exposure voor een organisatie oplevert.

Buiten dat online content marketing leads en exposure oplevert, is het ook mogelijk om een organisatie een betere positie in de markt te geven. Door content online te zetten, kan namelijk een ‘’thought leadership’’ positie worden bereikt. Hiermee versterk je de positie in de markt vanwege een verhoogde geloofwaardigheid.

Maar wat is nu het grote verschil tussen cold calling en online content marketing? Dit verschil zit in de voorbereiding. Bij cold calling heb je minimale voorbereiding: je hebt een lijst met contactgegevens die je afwerkt in de hoop dat een organisatie interesse heeft. Bij online content marketing heb je wel veel voorbereiding. Er is van tevoren nagedacht over wie de doelgroep is en hoe die kan worden bereikt. Vervolgens is er content gecreëerd en online gezet dat potentiële leads informeert over een oplossing die wordt aangeboden. Door contact op te nemen met de potentiële leads die deze content hebben gedownload, zal er eerder respons zijn. Zij hebben namelijk al het één en ander gelezen over het onderwerp en hebben dus interesse, mogelijk zijn zij zelfs op zoek naar deze oplossing. Op deze manier kan er gericht gebeld worden naar een potentiële lead en kan er overgegaan worden tot het opbouwen van een lange termijn relatie.

Mijn stelling is dus dat de respons bij online content marketing hoger ligt dan bij cold calling, omdat er veel tijd in het informeren en selecteren van de doelgroep wordt gestoken. Verder heeft online content marketing nog andere voordelen ten opzichte van cold calling. Het levert namelijk een stukje exposure op en het is mogelijk om de marktpositie van een organisatie te verbeteren met een thought leadership positie. In voetbaltermen kan online content marketing worden gezien als de voorzet, het is vervolgens aan sales om de bal in te koppen. Dit lukt misschien niet meteen, maar in tegenstelling tot bij cold calling sta je wel al in het strafschop gebied. Nu is de vraag, durft u cold calling los te laten en de te stap naar online content marketing te zetten?

Reacties

Nog geen reacties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Archief

%d bloggers op de volgende wijze: