//
You're reading...
B2B marketing

Inbound marketing: Voorkomen dat de doelgroep verdrinkt

De behoeften van bedrijven en consumenten verandert voortdurend. Aangezien het doel van marketing kort door de bocht kan worden samengevat als “het inspelen op de behoeften van de doelgroep ”, betekent dit dat ook de marketingwereld constant in verandering is. Momenteel is bijvoorbeeld de term “inbound marketing” in populariteit aan het winnen. Maar wat is dit eigenlijk en waarom wordt het steeds populairder?

Iedereen kent het wel, na een dag werk bent u met de rest van het gezin aan tafel ieder zijn dag aan het evalueren, wanneer vervolgens een drammerige telemarketeer u wijst op het “speciale aanbod” dat hij u mag doen. Vervolgens is het bijna een sport geworden om deze mensen, zo snel mogelijk, vriendelijk toch dringend te verzoeken anderen lastig te gaan vallen. Cold calling door telemarketeers is een klassieke vorm van outbound marketing. Omdat deze vorm van marketing de normale activiteiten van de ontvanger onderbreekt en voornamelijk bestaat uit een overvloed aan éénrichtingsverkeer, hebben maar weinig mensen hier behoefte aan.
Inbound marketing is het tegenovergestelde van outbound marketing. Producten of diensten worden niet doorgedrukt (push), maar de doelgroep wordt naar de aanbieder getrokken (pull). Marketingactiviteiten die gebruikt kunnen worden voor inbound marketing bestaan onder andere uit: search engine optimization, social networking, email marketing, online videos en het gebruik van blogs. Aangezien de doelgroep zelf op zoek gaat naar informatie die zij interessant achten verdrinken zij niet in de zeeën van irrelevante informatie die bedrijven over hen heen stort.

De onderstaande Infographic: The CMO guide to inbound marketing, gepubliceerd door Marketo, toont enkele voordelen van inbound marketing. Het feit dat 93% van de bedrijven die op zoek gaan naar een B2B-oplossing gebruikmaakt van online-zoekmachines, toont aan dat een goede online vindbaarheid (SEO) zal resulteren in gratis brand awareness.

De doelgroep gaat zelf op zoek gaat naar een product of dienst en komt hiermee in aanraking zonder dat zij al specifiek over de aankoop nadenkt. Hiernaast hoeft zij niet ter plekke, binnen een bepaalde termijn, een beslissing te nemen. Deze ontwikkelingen zullen het vertrouwen dat de doelgroep heeft in het bedrijf bevorderen. Hiernaast is inbound marketing een langetermijnstrategie die nieuwe klanten trekt zonder dat bedrijven hier specifiek naar op zoek hoeven te gaan.

Wanneer u twijfelt of het daadwerkelijk mogelijk is om de beoogde doelgroep middels inbound marketing naar een specifieke site te lokken, hoef ik u alleen maar te wijzen op het feit dat u zojuist deze blog heeft gelezen..

Reacties

Nog geen reacties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Archief

%d bloggers op de volgende wijze: