//
You're reading...
Social media

Het immense “social media landschap”: hoe vind ik de weg?

Social media houdt de gemoederen flink bezig. Niet alleen is Facebook sinds vorige week op Wall Street te vinden, ook werd gisteren bekend dat Microsoft werkt aan een nieuw social network én vliegen de rapporten en adviezen over zakelijk gebruik van social media je als marketeer voortdurend om de oren. Waarbij steeds wordt gesproken over “de social media”, als verzamelbegrip voor iets wat eigenlijk bijzonder ongrijpbaar is. Want heb je het met “social media” over een combinatie van Facebook, Twitter, LinkedIn, Hyves en misschien ook Google +? Of valt hier nog meer onder?

Het antwoord is simpel: er valt inderdaad véél meer onder. Zoveel, dat er bijna geen overzicht van te geven is. Want om het nog complexer te maken, het verandert ook nog eens regelmatig. Dagelijks komen er nieuwe initiatieven bij en vallen kansloze pogingen weer af, want wat zou het mooi zijn als je een graantje kunt meepikken van het succes van grootheden als Facebook en Twitter.

Het resultaat is een social media landschap, dat niet alleen bijzonder overweldigend kan zijn, maar waarin je ook volledig kunt verdwalen. Daarom is het aan te raden om eens in de zoveel tijd op zoek te gaan naar een overzicht zoals hieronder is weergegeven. Deze schets van het social media landschap door LUMA Partners toont de belangrijkste (merk)namen, ingedeeld naar categorie.

Mijn advies is: kijk eens naar dit (of een vergelijkbaar) overzicht en stel jezelf de vraag: wat heb ik nodig voor de strategie die ik voor ogen heb en waar moet ik dit zoeken? Heb je intern besloten dat bloggen interessant is voor jouw bedrijf? Bekijk dan de mogelijkheden van de zeven blogplatformen die hier worden weergegeven en ontdek welk platform het beste aansluit op jouw wensen. Wil je het monitoren van social media activiteiten automatiseren? Bekijk dan de platformen die staan weergegeven onder “Social Marketing Management”.

Alleen op die manier kun je jouw voordeel doen met een overzicht zoals hier weergegeven. Zie het dus puur als hulpmiddel, niet als verplichting om jouw social media horizon te verbreden. Want nog steeds geldt: “Normaal gesproken stap je toch ook niet in een denderende trein, zonder te weten waar het tussen- en/of eindstation zal zijn?

Bron:  LUMA Partners LLC 2012 – http://www.slideshare.net/tkawaja/social-lumascape-8223008

Over Mandy Woltjes

Marketing Manager @ Marqit

Reacties

Nog geen reacties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Archief

%d bloggers op de volgende wijze: