//
You're reading...
Content strategy, Leadgeneratie, Social media

De Gouden Eeuw voor leadgeneratie?

Leadgeneratie bestaat al tientallen jaren. Toch geeft auteur Christopher Hosford, schrijver van het artikel Lead generation: Are we entering a golden age?”, aan dat de mogelijkheden voor het opzetten van een effectief leadgeneratieprogramma vandaag de dag misschien wel groter zijn dan ooit te voren. Een terechte vraag: “Welke mogelijkheden zijn dit dan?”

De auteur benoemt drie handvatten die deze vraag beantwoorden: direct marketing, sociale media en het kunnen segmenteren van big data.  Via direct marketing zijn bedrijven in staat om gepersonaliseerde boodschappen naar hun doelgroep te sturen. Wanneer vervolgens ook sociale media worden toegevoegd aan deze formule kan vervolgens het bereik van marketingactiviteiten worden vergroot en de effectiviteit van marketingprogramma’s worden gemeten.  Voeg hier enkel nog de mogelijkheid om big data effectief te kunnen segmenteren aan toe om inzicht te verkrijgen in de specifieke behoeften van de doelgroep en het wordt duidelijk dat de mogelijkheden tegenwoordig ruim voorhanden zijn.

Het scala aan mogelijkheden om leadgeneratie uit te voeren heeft ervoor gezorgd dat ook het gebruik van content marketing is veranderd. Doug Sechrist, Vice President demand marketing bij Eloqua, geeft aan dat content marketing in het verleden voornamelijk werd ingezet als blijk van expertise of voor het genereren van bekendheid. Door met de mogelijkheden van vandaag content te koppelen aan informatie over individuele leden van de doelgroep, kan content worden ingezet om individuele leden daadwerkelijk te ondersteunen bij het inkoopproces.

Ken Fredman, Head of digital programs & operations bij J.P. Morgan Asset Management, geeft aan dat het “ouderwetse” telemarketing in combinatie met een uitgebreide database wel eens het middel bij uitstek kan worden voor leadgeneratie in de toekomst. Door op basis van whitepapers en co-registraties een lijst met prospects samen te stellen en deze vervolgens telefonisch te contacten, is het volgens Fredman mogelijk om een hogere conversie te behalen. Een belangrijke term die hierbij niet vergeten mag worden is “lead nurturing”.

Dat de mogelijkheden voor het opzetten van leadgeneratie tegenwoordig misschien wel groter zijn dan ooit te voren, daar heeft Hosford zeker een punt. Maar door te spreken van “de Gouden Eeuw” suggereert hij – wellicht onbewust – dat het hier gaat om een tijdelijke hype. Want het verleden leert ons dat er na de glimmende eeuw een economische neergang volgde. Onze stelling is daarom dat er geen sprake is van een “Gouden eeuw”, maar dat leadgeneratie zich definitief heeft gevestigd en het belang ervan in de toekomst enkel maar zal toenemen. In die zin zijn we het namelijk wel eens met de auteur: de tijd is aangebroken om “te broeden op gouden eieren”.

Het volledige artikel van Christopher Hosford is hier te lezen.

Reacties

Een gedachte over “De Gouden Eeuw voor leadgeneratie?

  1. Leuk artikel. Helaas is het in Nederland niet mogelijk om via Co-registratie een lijst met prospects samen te stellen.

    Geplaatst door Patrick Nijhof | 03/05/2012, 5:01 pm

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Archief

%d bloggers op de volgende wijze: