//
You're reading...
Marketing ROI, Social media

Eye-openers voor marketeers

De marketingwereld is flink veranderd. Sociale media en mobiele technologie worden allang niet meer gebruikt door personen die zich innovators of early adopters kunnen noemen, maar zijn nu mainstream geworden. Aangezien het (levens)motto van een marketeer kan worden samengevat als “het inspelen op de behoefte van de klant”, zal hij regelmatig moeten bijleren om bij te kunnen blijven.


Marta Kagan, auteur van het artikel “12 Mind-Blowing Statistics Every Marketer Should Know”, heeft een opsomming gemaakt van twaalf trends die de marketeer kunnen helpen te integreren in de wereld van inbound marketing. Enkele ontwikkelingen verdienen wat mij betreft extra aandacht:

78% van de Amerikaanse internetgebruikers zoekt productinformatie online en 40% vergelijkt producten op mobiele apparaten terwijl ze offline winkelen

Alhoewel deze gegevens gebaseerd zijn op gedrag van de Amerikaanse consument, toont het wel aan dat websites een goede eerste indruk moeten geven over het bedrijf en haar producten/diensten omdat voor veel internetgebruikers het zoekresultaat van Google zal dienen als business kaart.  Aangezien bezitters van mobiele apparaten hun apparatuur gebruiken om prijzen te vergelijken tijdens het offline winkelen, is het aan te raden de bedrijfspagina te optimaliseren voor mobiel gebruik en de vindbaarheid van de aangeboden producten of diensten te verhogen. Opname in vergelijkingssites of een effectieve AdWords campagne zijn voorbeelden om dit te kunnen realiseren.

Groeiend verzet tegen telemarketing

Ook benoemt de auteur het feit dat tweederde van Amerika zich heeft laten opnemen in een “Do Not Call” list. Deze trend is echter ook in Nederland herkenbaar. Het Bel-me-niet Register telde op 9 maart 2012 ongeveer 4.425.000 geregistreerde consumenten, wat ongeveer 26% van de inwoners van dit land betreft.  Aangezien ook een deel van de bevolking niet de moeite neemt om zich te registeren,  uiteindelijk de telemarketeer persoonlijk afwijst en vaste telefoons steeds meer verdwijnen, zal de telemarketeer in de toekomst steeds meer vrije tijd krijgen.

41% van de bedrijven die actief zijn op de B2B-markt en 67% van de bedrijven die zich richten op de consumentenmarkt hebben klanten verworven via Facebook

Volgens onderzoek uitgevoerd door internetmarketingbedrijf Hubspot is 83% van de marketeers van mening dat sociale media “erg belangrijk” zijn voor bedrijven. De bovenstaande trend, wederom gebaseerd op onderzoek door Hubspot, doet vermoeden dat het sociale netwerk Facebook ook in Nederland steeds interessanter kan worden voor bedrijven.

Uiteindelijk stelt mevrouw Kagan dat deze ontwikkelingen positief zijn, aangezien inbound marketing minder kost per lead dan het “oude” outbound marketing. Om M. Lawrence Light, voormalig Chief Marketing van McDonalds, te citeren: “It no longer makes economic sense to send an advertising message to the many, in hopes of persuading the few.”

Klik hier voor een volledig overzicht van de 12 marketing trends.

Reacties

5 gedachtes over “Eye-openers voor marketeers

  1. Het lijkt mij dat dit zich per product of branche verschilt. Er wordt in Nederland volop gediscussieerd over de zin of onzin van autobedrijven op facebook, Twitter en LinkedIn. Ik ben benieuwd of er in één van deze onderzoeken ook is gekeken naar ‘zinvolheid’ per branche. Zijn er cijfers te zien die aanwijzen dat het ook voor een Dealer interessant is om zich hier mee bezig te houden?

    Geplaatst door Pieter | 15/03/2012, 11:33 am
    • Allereerst wil ik je bedanken voor de reactie op het artikel. Ik ben het geheel met je eens dat de keuze voor deelname aan sociale media (en soort medium) afhankelijk is van het soort bedrijf. Expliciet zeg ik “soort bedrijf” omdat bedrijven binnen een branche dermate kunnen verschillen dat hier geen algemene uitspraken over gedaan kunnen worden. Ik denk dan ook dat sociale media voornamelijk dienen om de reeds aanwezige bedrijfsvoering beter te communiceren naar de doelgroep. Alhoewel ik verschillende blogs en presentaties op internet heb gevonden die de relevantie van het gebruik van Facebook voor een dealer weergeven, heb ik hier helaas geen branche specifieke cijfers over kunnen vinden.

      Geplaatst door Rick Haasnoot | 15/03/2012, 1:12 pm
  2. De dank is geheel mijnerzijds.

    Je geeft aan verschillende blogs en presentaties op internet te hebben gevonden die de relevantie van het gebruik van Facebook voor een dealer weergeven… Dus die relevantie ìs er?
    En wie gééft die mening? Een dealer, met praktijkvoorbeelden? Of een ‘adviseur’ met theoretische voorbeelden?

    Ik zou ze graag zien. Zoals je wellicht al hebt gezien ben ik licht sceptisch over het gebruik van social media voor dealers. Voor importeurs (de Merken) geloof ik het wel, maar voor een dealer….. nee.

    En waarom zou je ‘de reeds aanwezige bedrijfsvoering’ (beter) willen communiceren naar de doelgroep? Hoe zie ja dat voor je en wat zou daar het nut van moeten/kunnen zijn? Welke revenues…?

    Alles gerelateerd aan het autobedrijf. Zou je dan, voor laten we zeggen een Peugeot dealer, willen communiceren: ‘Wij zijn Peugeotdealer, wij verkopen en onderhouden Peugeot Automobielen’ ?

    Dat weet toch iedereen al…?

    Geplaatst door Pieter | 15/03/2012, 1:26 pm
    • Ik ben inderdaad van mening dat die relevantie aanwezig is. Een voorbeeld van een artikel die ik tegenkwam is het artikel “Facebook For Car Dealers – Using Social Networking to Reach Your Customers” (http://ezinearticles.com/?Facebook-For-Car-Dealers—Using-Social-Networking-to-Reach-Your-Customers&id=2179330) geschreven door Kevin Frye, de eCommerce Director van de Jeff Wyler Automotive Family. Het artikel gaat onder andere in op hoe het gebruik van Facebook kan helpen om de bekendheid van een dealer te vergroten en op basis van feedback klantgerichter te kunnen handelen.

      Met het communiceren van een aanwezige bedrijfsvoering doel ik meer op de bedrijfscultuur en het imago van een bedrijf. Een jong creatief bedrijf kan bijvoorbeeld door het plaatsen van veel foto’s, video’s en het hanteren van vlot taalgebruik haar (reeds bekende) imago extra benadrukken via sociale media.

      Ik denk dat ook een autodealer haar imago op een aantal manieren kan versterken via sociale media. Zo zal zij door snel en gepast te antwoorden op berichten haar klantvriendelijkheid en professionaliteit kenbaar kunnen maken naar de doelgroep. Door bijvoorbeeld foto’s te plaatsen van het bedrijf kunnen potentiële bezoekers zich een beeld vormen van wat zij kunnen verwachten (een plaatje zegt meer dan duizend woorden) en ook kunnen acties (bijvoorbeeld een korting) via sociale media snel gecommuniceerd (en gedeeld) worden. Verder kunnen dealers hun imago versterken door positieve klantervaringen op de sociale media te plaatsen en door positief om te gaan met klachten.

      Alhoewel het gebruik van sociale media voor het ene bedrijf relevanter is dan voor het andere, denk ik dat het gebruik hiervan geen windeieren zal leggen.

      Geplaatst door Rick Haasnoot | 15/03/2012, 2:35 pm
      • Oké, een praktijkvoorbeeld. Daar houd ik van!
        Ik heb even gekeken: Het bedrijf heeft 182 ‘Fans’, leuk en een schril contrast met de 2.395 ‘Followers’ die dhr. Wyler zelf heeft.

        Wat ik echter ook zag is de volgende review:

        3/13/2012
        I was having service done and I decided to look around. Troy came out to talk to me and see what kind of vehicle I was interested in. I explained that I was just looking while I had service. He said he understood, but if I changed my mind come and see him. I went home with my 2006 Mazda Tribute. The more I thought about it, the more I thought this might be a good time to buy something new. So, back to the dealer it was. Troy was happy to show me around and we discussed a Chevy Equinox.
        (He is a Chevy salesman and only worked for Jeff Wyler for a few weeks).
        I show dogs and needed more length than the Equinox provided. I was so frustrated with the Chevys that I told Troy to just forget it and I would keep what I had.
        Troy kept right on trucking. Knowing that I had already had several Mazdas, he explored options. What he didn’t know he learned. He was able to get me into a new 2011 Mazda CX-7 with 62 miles, a chrome package and leather heated seats!!
        He listened to what I had to say and paid attention to what I needed.
        KUDOS!!! The customer actually came first!

        Als dit de waarheid is en al die 182 mensen lezen het, dan geloof ik wel dat dit iets voor je kan doen.
        Aan de andere kant ben ik bang dat die 182 ‘Fans’ allemaal al een auto bij deze enorme dealer (7 merken) hebben aangeschaft…

        Met deze kennis vind ik 182 Fans trouwens ook maar magertjes. Dat zijn er, als het gelijkmatig verdeeld zou zijn, maar 26 per merk. En ik ben van mening dat een KIA ‘Fan’ niet hetzelfde interessant vindt als een Chrysler of Dodge ‘Fan’.

        Het oudste bericht op zijn prikbord is van 17 december 2010, waaruit ik afleid dat hij er een jaar en 3 maanden over heeft gedaan om die 182 Fans bij elkaar te sprokkelen. En ik heb het niet geteld, maar ik schat dat ruim 95% van de op zijn prikbord geposte berichten door hemzelf zijn geplaatst. Dat ziet er in mijn beleving uit als ‘zenden’…

        Maar goed, ik heb een licht gewijzigde kijk op bruikbaarheid voor dealers. Dit is voor mij het eerste actieve voorbeeld vanuit een dealer gezien. Waarvoor dank.

        Geplaatst door Pieter | 15/03/2012, 3:16 pm

Geef een reactie

Archief

