//
You're reading...
Social media

Checklist voor een sociale reis met de doelgroep

Met de geboorte van Pinterest is de wereld weer een sociaal medium rijker.  Naast onder andere Twitter, Google+ en  Facebook, biedt het nieuwe Pinterest gebruikers nu een virtueel prikbord om afbeeldingen op te plaatsen. Toch heeft het bestaan van een groot scala aan sociale media ook een nadeel, want welk medium past nu het beste bij het bedrijf? Voordat bedrijven aan de sociale reis met hun doelgroep gaan beginnen, is het dan ook verstandig om een vervoersmiddel te vinden dat goed aansluit bij zowel het bedrijf als de doelgroep. Niks is immers vervelender dan een hobbelige rit.

Jennifer Rose, auteur van het artikel “The 6 best social media platforms for your business”, ontleedt een zestal sociale media in tweeën. Vervolgens maakt zij met deze autopsie inzichtelijk wie de gebruikers van het medium zijn en voor welke activiteiten deze het meest geschikt is.

Facebook is volgens de auteur een medium dat zich uitstekend leent voor brandbuilding en het creëren van betrokkenheid onder  de doelgroep. Wanneer een bedrijf echter een relatief jonge doelgroep wil bereiken, is volgens Rose Google+ een interessant medium. Dit aangezien de meerderheid van de gebruikers tussen de 18 en 34 jaar is. Voor bedrijven die beschikken over stijlvolle fysieke producten zal de eerder besproken Benjamin onder de sociale media, Pinterest, een effectief medium zijn, omdat het fungeert als interactief prikbord voor afbeeldingen. Verder is Twitter interessant voor bedrijven die snel op gebeurtenissen willen reageren en op de hoogte willen blijven van wat er speelt onder de doelgroep en is Youtube het middel bij uitstek voor bedrijven waarvan de producten (of diensten!) een demonstratie behoeven.

Wanneer het juiste vervoersmiddel is gekozen, kan er worden begonnen met het avontuur! Alhoewel, nog steeds lonkt het gevaar om tijdens de reis te verdwalen. Het meenemen van een kaart helpt dit te voorkomen.

De infographic “The small business social media sheet“(zie onder) opgesteld door Ethan Bloch is een handige kaart om mee te nemen tijdens de reis. De infographic toont per sociaal medium hoe deze kan worden opgezet en hoe contact kan worden gelegd met de beoogde doelgroep. Het voordeel van het meenemen van deze infographic als kaart is dat het ook fungeert als woordenboek: het legt duidelijk uit wat woorden als “tag”, “poke”, “hangout” of “hashtag” betekenen.

Wanneer het vervoersmiddel bekend is, de kaart aanwezig is en ook het pocketwoordenboek is ingepakt, kan het avontuur beginnen. Bon voyage!

The Small Business Social Media Cheat Sheet
Bron: Flowtown – Social Media Marketing Application

Reacties

Nog geen reacties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Archief

%d bloggers op de volgende wijze: