//
You're reading...
Content strategy, Leadgeneratie, Social media

Leadgeneratie, content marketing & social media in 2012?

Het jaar 2011 zit er bijna op, dus het is weer tijd voor terugblikken, lijstjes én vooruitzichten. Vooral natuurlijk het laatste, want wat gaat het nieuwe jaar ons brengen? Hoeveel gaan we merken van de economische vooruitzichten? Wat zullen de nieuwe ontwikkelingen zijn binnen ons vakgebied? Het zijn allemaal vragen waar we geen exacte antwoorden op hebben, maar waar we natuurlijk wel over kunnen nadenken. Ook op het gebied van leadgeneratie, content marketing en social media hebben zich weer tal van experts gebogen over de voorspellingen voor 2012. Voorspellingen die natuurlijk lang niet allemaal uit gaan komen, maar die wel een mooi beeld geven van wat ons in 2012 allemaal te wachten zou kunnen staan. Een greep uit de voorspellingen die momenteel rondzweven op het wereldwijde web…

Zo stelt B2B business en marketing strateeg G. David Dodd in zijn artikel “Five Ways to Improve Your Marketing in 2012” dat ‘[y]our objective for 2012 should be to substantially increase the number of leads and the percentage of total leads acquired via inbound marketing’. Ter ondersteuning van zijn voorspelling haalt hij een onderzoek aan van SiriusDecisions, waarin wordt gesteld dat in 2015 zelfs 80% van alle nieuwe sales leads afkomstig zullen zijn vanuit inbound marketing.

Het Content Marketing Instituut pakt het qua voorspellingen voor 2012 nog veel groter aan: onder leiding van dé content marketing expert Joe Pulizzi hebben ruim 75 leading marketing experts gezamenlijk meer dan 150 voorspellingen voor 2012 uitgesproken. Opvallend is dat Google+ hier een grote rol inneemt: vele denken dat ‘Google+ will become a force in 2012’. Zo ziet één marketing expert veel potentie voor content marketing binnen Google+ vanwege de combinatie van ‘blogging (extended, rich posts) and tweeting (link sharing, following)’. Daarnaast krijgt ook mobile en het toenemend aantal smartphones en tablets voldoende aandacht en wordt voorspelt dat in 2012 ‘more and more B2B sales and marketing teams will turn to media companies, not their internal teams, to create, distribute and measure the effectiveness of (lead gen) content marketing programs.’

Tot slot mogen natuurlijk ook de vooruitzichten voor social media in 2012 niet worden vergeten. Jeffrey L. Cohen, Managing Editor van SocialMediaB2B.com, heeft in ieder geval veel vertrouwen in het aankomende jaar: ‘2012 is going to be a big year for adoption of social media for B2B companies’. Zo stelt hij onder andere dat leadgeneratie via social media in 2012 serieus zal worden genomen en dat het meten van de ROI niet langer kan worden genegeerd. Zijn meest opvallende voorspelling is echter dat 2012 ‘the beginning of the end for Twitter as a social network’ zal zijn. Twitter zal volgens Cohen eerder een medium worden voor nieuws en informatievergaring en daardoor in 2012 minder geschikt zijn voor de interactie tussen B2B bedrijven en potentiële klanten.

Of Dodd, Cohen en alle 75 marketing experts onder leiding van Pulizzi gelijk gaan krijgen, moeten we nog maar zien. Maar dat leadgeneratie, content marketing en social media de gemoederen bezig zullen gaan houden in 2012, daar lijkt nu al geen twijfel meer over te bestaan.

Een goede jaarwisseling toegewenst!

Over Mandy Woltjes

Marketing Manager @ Marqit

Reacties

Nog geen reacties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Archief

%d bloggers op de volgende wijze: