//
You're reading...
Content strategy, Leadgeneratie

Een succesvolle whitepaper-campagne heeft een goede voorbereiding nodig

Heeft u uw koffer wel eens ingepakt op de avond voordat u op vakantie zou gaan? Dan weet u vrijwel zeker dat u iets vergeet, sokken, onderbroeken, zonnebrandcrème dingen die u niet kunt missen op vakantie. Bij het opzetten van een whitepaper-campagne is dat niet anders. Maakt u op de avond voor dat u uw whitepaper campagne gaat starten snel even het document dat u gaat inzetten dan is de kans dat u essentiële zaken mist veel groter dan wanneer u uw campagne goed voorbereid.

In deze blogpost behandel ik 4 vragen die u uzelf moet stellen om tot de juiste whitepapers te komen voor uw campagne.

1. Zijn we het eens over de boodschap die dit whitepaper overbrengt?

Vaak stellen marketeers zichzelf de vraag: “Welke boodschap moet het whitepaper overbrengen aan de doelgroep?” Maar een vraag die vaak vergeten wordt na het schrijven van het whitepaper is: “Zijn we het wel eens over de boodschap die het whitepaper nu overbrengt?”

Bij technische whitepapers of een whitepaper die over een product gaat is de boodschap vaak geen probleem. Er wordt op dat moment uitleggeven over de nieuwe software oplossing die er aangeboden wordt. Het whitepaper moet dan overbrengen hoe het nieuwe product werkt en wat de voordelen zijn. Maar zodra het gaat om zakelijke proposities, concurrentievoordeel en de manier waarop en organisatie in de markt wil staan wordt het al een stuk lastiger.

Vragen die dan bijvoorbeeld beantwoord moeten worden zijn:

  • Op welke manier onderscheiden we ons van de concurrentie.
  • Welke doelgroep willen we aantrekken doormiddel van dit whitepaper
  • Weet het sales team dat dit whitepaper ingezet gaat worden en gaan zij hier proactief op inspelen of is dit een informatief document?
  • Wat vertellen we de lezer? Spelen we openkaart over alle bedrijfskenmerken of moeten we er op letten dat niet alles verteld word?

Het is voor de schrijver vaak lastig om in te schatten wat het management wil dat er gecommuniceerd wordt door middel van whitepapers daarom is het voorbereiden van een whitepaper van groot belang.

2. Voor wie is dit whitepaper

Een whitepaper die geschreven is voor een zeer brede doelgroep zorgt misschien wel voor veel downloads maar voor ook voor een hoop waardeloze leads. Door een duidelijke focus te leggen op een niche binnen uw doelgroep kunt u die groep beter aanspreken en voorkomt u dat uw document een algemeen verhaal wordt en na een paar regels lezen weer wordt weggegooid.

Zorg er daarom voor dat u vooraf met meerdere personen bespreekt op wie u zich gaat focussen. Uw doelgroep is vrijwel altijd gevarieerd en bevat bijvoorbeeld IT managers maar ook techneuten. Gaat u zich op het IT management focussen dan zou u kunnen denken aan het schrijven van een whitepaper over het financiële voordeel van uw producten. Schrijft u uw whitepaper voor de techneut dan kiest u voor een document over de technische aspecten van uw product.

3. Zet het whitepaper aan tot actie of zet het uw doelgroep aan het denken

Een whitepaper die iets verteld over uw product, of dieper in gaat op de uitdagingen die er liggen rondom een bepaald thema is interessant om te lezen maar wat doet de lezer na dat hij uw document gelezen heeft? Een belangrijke laatste stap in uw whitepaper is een duidelijke call to action. Een aantal simpele voorbeelden:

  • Stuur dit whitepaper door naar een collega
  • Deel dit whitepaper via Twitter of Linkedin
  • Waardeer dit whitepaper met een aantal sterren
  • Discussieer met de schrijver van dit whitepaper laat hier uw reactie achter.

Door dit soort call to actions in het document te integreren zorgt u ervoor dat lezers sneller geneigd zijn hun mening te geven over wat zij zojuist gelezen hebben. Daarnaast zullen zij sneller op een “deel dit button” klikken als die direct onderaan het document staat.

4. Wie gaat het whitepaper schrijven?

De laatste vraag die u uzelf moet stellen is misschien wel de belangrijkste vraag. Wie schrijft het whitepaper. Veel bedrijven kiezen ervoor het schrijven van whitepapers uit te besteden aan media bureaus maar is dat wel de beste keuze?

Als het gaat om het schrijven van een technisch document met feitelijke informatie over producten en of oplossingen is uitbesteden een goede optie. Omdat het whitepaper gaat over de functionaliteit van een product, is het ook voor een schrijver die buiten de business staat redelijk gemakkelijk een document op te stellen.

Gaat het document echter over de manier van bedrijfsvoering, uitstraling, klant contact of andere services die uw bedrijf levert dan wordt het een totaal ander verhaal. Het is voor een extern bedrijf dan vrijwel onmogelijk om een whitepaper te ontwikkelen die naadloos aansluit bij uw business. Een externe schrijver kan zich namelijk lastig verplaatsen in de bedrijfscultuur. Hierdoor zullen de schrijfstijl, woordkeuze, termen anders zijn dan u met uw organisatie wil uitstralen. Daardoor bent u het misschien niet eens met de boodschap die het document overbrengt op de lezer.
Nu we dit weten komen we meteen weer uit bij vraag één. Zijn we het eens over de boodschap die dit whitepaper overbrengt?

Over Thomas Gussekloo

Online Project Manager bij Marqit

Reacties

Trackbacks/Pingbacks

  1. Pingback: De Content Marketing Explosie!! « Marqit Marketingblog - 13/02/2012

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Archief

%d bloggers op de volgende wijze: