//
You're reading...
Content strategy

How to: het effectief inzetten van een whitepaper

Dat whitepapers steeds belangrijker worden en dat het gebruik hiervan nuttig is, is niks nieuws. We hebben het al vaker gehad over content marketing en de inzet van whitepapers. De whitepaper wordt een steeds krachtiger online instrument én het is een instrument waarbij u de inhoud zelf kunt bepalen. Maar het bepalen en beschrijven van die inhoud is vaak nog moeilijker dan vooraf wordt gedacht. U kunt het schrijven van een whitepaper natuurlijk uitbesteden, maar wordt de kennis die u wilt overbrengen dan even duidelijk op papier gezet? Met andere woorden, hoe maakt u als bedrijf een succesvol whitepaper?

Wat wilt u met de whitepaper bereiken?
Bedenk vooraf altijd waarom uw een whitepaper wilt inzetten. Oftewel, wat is het doel? Wilt u de whitepaper inzetten als salesmiddel en leads generen of wilt u het als communicatiemiddel inzetten om uw bedrijf op een bepaalde manier te positioneren? Het is zonde als op het eind blijkt dat de whitepaper zijn doel niet heeft bereikt.

Weet voor wie u de whitepaper schrijft
Voor welke groep mensen gaat u deze whitepaper eigenlijk schrijven? Wat willen deze mensen weten en hoe kunt u hier van toegevoegde waarde zijn? Schrijf de whitepaper niet vanuit uw product of dienst, maar vanuit het probleem of de vraag van de doelgroep.

Kwalitatieve inhoud
Dat uw bedrijf kennis heeft over het onderwerp is duidelijk, alleen weet u deze kennis ook over te brengen in een pakkend en informatief verhaal? Met de inhoud van de whitepaper kunt u impliciet uw kennis benadrukken, maar het 100 keer vermelden van de naam van uw bedrijf is geen verstandige keuze. Als de whitepaper kwalitatieve inhoud bevat en daadwerkelijk waarde levert voor de lezer, zal deze de bedrijfsnaam na één keer lezen ook onthouden. De bedrijfsnaam zal dan nog beter blijven hangen ook.

Pakkende titel en duidelijke samenvatting
Een goede eerste indruk is altijd belangrijk, dus dit geldt ook voor whitepapers. Het eerste wat de lezer te zien krijgt van uw whitepaper zijn de titel en de samenvatting. Het is dus belangrijk dat deze relevant zijn in relatie tot de inhoud. Daarnaast moet de titel pakkend zijn en de samenvatting kort en bondig beschrijven waar de gehele whitepaper over gaat. Alleen door een juiste titel en samenvatting vergroot u al de kans op downloaden.

Whitepapers worden steeds vaker ingezet door bedrijven, zorg er dus voor dat u zich onderscheidt van de rest. Hieraan voorafgaand is het echter belangrijk om een goede basis te hebben. Een whitepaper die de belangrijkste punten mist, kan een teleurstellend resultaat opleveren. Door deze punten in gedachte te houden, zet u de eerste stappen in de goede richting van een effectieve whitepaper.

Over Estelle Alsemgeest

Student commerciele economie Stagiaire @ Marqit

Reacties

Trackbacks/Pingbacks

  1. Pingback: Leadgeneratie: do’s en don’ts « Marqit Marketingblog - 04/11/2011

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Archief

%d bloggers op de volgende wijze: