//
You're reading...
Content strategy, Leadgeneratie

Terug naar de basis: Content driven leadgeneratie

Op deze blog hebben we het al vaker gehad over leadgeneratie en content marketing. We weten dat IT professionals whitepapers nuttig vinden en dat de meerderheid van de Nederlandse IT professionals continu geïnteresseerd  zijn in whitepapers. Leads generen door  whitepapers te verspreiden  waar de doelgroep te vinden klinkt heel simpel, maar helaas gaan veel bedrijven in dit proces toch nog vaak ergens de mist in. Het internet staat inmiddels zo vol met tips, dat veel bedrijven vaak  door de bomen het bos niet meer zien. Daarom hier – heel simpel – de drie basisstappen nog even op een rij.

Stap 1: Creëer relevante content
Om relevante content te kunnen creëren moeten enkele zaken goed worden geregeld. Zo dient uw onderneming allereerst vast te stellen wat voor soort oplossing u voor welk probleem biedt. Voor elk probleem zijn er immers meerdere oplossingen, maar het product (of de dienst) dat centraal zal staan in de whitepaper biedt vanuit een bepaalde invalshoek uiteraard de beste oplossing. Creëer de content daarom aan de hand van uw oplossing en zorg ervoor dat deze daadwerkelijk relevant is voor uw doelgroep.  U dient zich ook af te vragen in welk proces uw doelgroep zich bevindt. Zijn zij zich nog aan het oriënteren of  staan ze op het punt om een beslissing te nemen? Ook hier kunt u op de juiste manier op in spelen.

Daarnaast dient de onderneming zich af te vragen welke doelgroep zij willen benaderen met de content driven campagne. Welke groep  heeft vooral te maken met dit probleem? Als de content namelijk niet interessant is voor de door u gekozen doelgroep en geen mogelijke oplossing biedt voor het probleem waar zij mee te maken hebben, dan is de kans klein dat deze content veel leads zal opleveren.

Stap 2: Verspreid de whitepapers op de juiste plekken
Nadat de whitepaper gecreëerd is, kan deze via verschillende online netwerken worden verspreid. Ook hier is het belangrijk om plekken te kiezen waar de doelgroep te vinden is, aangezien de bezoekers van deze netwerken  in contact komen met de whitepaper.  Als u een whitepaper aanbiedt die relevant is voor deze groep mensen, zal dit sneller tot leads leiden.

Stap 3: Volg leads op de juiste manier op
Als u de lead eenmaal binnen hebt, moet u hier natuurlijk ook goed voor “zorgen”.  Als uw bedrijf weinig aandacht besteedt aan de opvolging van leads, is de kans klein dat deze lead op termijn nog iets oplevert.  Zorg daarom voor een snelle opvolging, zodat de lead nog weet waar het over gaat. Alleen dan kunt u namelijk nog inspelen op de inhoud van de whitepaper  en heeft u de kans om een goede indruk achter te laten.

Als u deze stappen leest, denkt u misschien dat dit voor zich spreekt. Dit neemt echter niet weg  dat bedrijven nog weleens een belangrijke fase binnen het proces vergeten. Wees dus voorbereid en voorkom zo teleurstellende resultaten. Want content driven leadgeneratie kan u bijzonder veel opleveren, mits het goed wordt uitgevoerd.

Over Estelle Alsemgeest

Student commerciele economie Stagiaire @ Marqit

Reacties

Nog geen reacties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Archief

%d bloggers op de volgende wijze: