//
You're reading...
Leadgeneratie, Social media

Social media & leadgeneratie: Wat niet te doen?

Onlangs heb ik op dit b2b marketingblog de drie fundamentele grondbeginselen van social media in combinatie met leadgeneratie aangehaald. Naast het hebben van geduld, bleek ook het vaststellen van een duidelijk doel en het kunnen meten van de resultaten & ROI cruciaal voor het succesvol kunnen genereren van leads via social media. Hoewel dit soort tips natuurlijk van pas komen bij het opzetten van een social media strategie, is het eigenlijk nog veel belangrijker om te weten wat je juist ­niet moet doen. Het is namelijk heel verleidelijk om het veld van de social media te gaan zien als een soort speeltuin, waarin alles kan en niets hoeft. Juist daarom komt een artikel als ‘8 Ways to Avoid A B2B Social Media Marketing Failure’ op Business2Community.com zo goed van pas. Want hoewel je zeker tal van zaken kunt uitproberen, zijn er ook dingen die je beter kunt vermijden.

Social media – en met name Twitter – staan bekend om de beknopte berichten, snelle mailtjes en ultrakorte status updates. Het is daarom heel verleidelijk om via deze weg voornamelijk impulsieve en actie gerelateerde berichtjes de wereld in te sturen. In het geval van B2C marketing is dit geen enkel probleem, prijsbewuste consumenten ontvangen immers graag dit soort berichtjes. Het is echter niet verstandig om de B2B professional op dezelfde manier te benaderen. Binnen de B2B gaat het immers niet om de laatste aanbieding of de nieuwste “special edition”, het gaat om interactie en kennisuitwisseling. Want alleen op die manier kun je uiteindelijk succesvol leads genereren en langdurige (inhoudelijke) relaties opbouwen.

Dit geeft de B2B marketeer echter geen vrijbrief om – onder het mom van “kennisverspreiding” – omvangrijke en vooral saaie berichten te gaan verzenden. In dat geval kan de kennis net zo goed achter een registratiedrempel op de corporate website worden geplaatst. Want waarom zou je met social media werken, als je toch steeds het sociale van social media vergeet? Social media ‘is about listening first, understanding second and responding by adding value lastly.’ Kortom, het gaat niet om zenden, zenden, zenden, maar om luisteren, begrijpen en delen.

Dit brengt mij op het laatste punt. Veel bedrijven zijn geneigd om naast het alleen zenden van berichten, ook alle social media platformen met elkaar te koppelen. Dus alle twitterberichten verschijnen op Twitter én LinkedIn, alle Facebook updates worden ook getwitterd, die zijn vervolgens weer zichtbaar op LinkedIn.. en ga zo maar door. Over dit fenomeen is onlangs het interessante artikel ‘5 redenen waarom koppelen van Twitter, Facebook en Google+ verkeerd is’ verschenen, waarin korte metten wordt gemaakt met professioneel “koppelgedrag”. Natuurlijk is het verleidelijk om op de korte termijn te kiezen voor de makkelijkste weg, maar is dit op de lange termijn nog steeds het geval? Waarom zou je tijd steken in het onderhouden van drie platformen, waar uiteindelijk exact hetzelfde op staat?

Het zijn allemaal voorbeelden van zaken die in relatie tot B2B social media het beste kunnen worden vermeden. Het lijkt me dus duidelijk dat social media gezamenlijk zeker niet een speeltuin vormen, waarin alles kan en niets hoeft. Er zijn wel degelijk zaken waar rekening mee gehouden dient te worden, wanneer je besluit om stappen te gaan zetten op het gebied van social media in relatie tot leadgeneratie. Dit neemt echter niet weg dat social media open staan voor creativiteit en vernieuwing. Zolang je maar niet vergeet om de fouten van de concurrentie in de gaten te blijven houden. Want dezelfde fouten maken als de buurman, dat heeft toch nog nooit iemand gewild?

Over Mandy Woltjes

Marketing Manager @ Marqit

Reacties

Nog geen reacties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Archief

%d bloggers op de volgende wijze: