//
You're reading...
Content strategy

“Short attention” marketing: Whitepaper 2.0?

Zoek op de woorden “whitepaper” of “white paper” binnen de databases van Bol.com en/of Amazon en je krijgt een zoekresultaat vol met boeken die stuk voor stuk beweren dé tips te bevatten voor het schrijven van dé ideale whitepaper. Hoewel het merendeel van deze boeken weinig inspirerende titels hebben in de trant van “Het Schrijven van Whitepapers…”, trok één specifiek boek – geschreven door Jonathan Kantor – de aandacht: Crafting White Paper 2.0: Designing Information For Today’s Time and Attention-Challenged Business Reader (2010). Een boek dat al in 2010 blijkt te zijn verschenen, maar waar in Nederland nog niet bijzonder veel aandacht aan is besteed. En dat terwijl het thema van het boek goed aansluit bij problemen waar marketeers tegenwoordig bij het ontwikkelen van whitepapers tegenaan lopen. Maar of er ook daadwerkelijk sprake is van een “whitepaper 2.0”?

Wat Kantor met zijn boek probeert aan te tonen, is dat ‘the nearly 100 year old outdated model of the plain, all-tekst, black and white, Times Roman formatted white paper no longer works in an age of Social Media, YouTube, Twitter Tweets, and the Blogosphere.’ Volgens Kantor leven wij niet langer in een wereld van lange e-mails en uitvoerige documenten, maar zijn wij inmiddels gewend geraakt aan het tijdbesparende aspect van beknopte boodschappen en korte berichten. Niet alleen nieuwe media zoals Twitter, YouTube en LinkedIn spelen hierbij een rol, maar ook websites als NU.nl hebben eraan bijgedragen dat wij ‘abbreviated information’ normaal zijn gaan vinden. Oftewel, wij leven tegenwoordig in een ‘short attention’ maatschappij: een maatschappij waarin de beschikbare tijd beperkt en de aandachtspanne kort is. Logisch dus dat professionals tegenwoordig snel verveeld raken, wanneer zij worden geconfronteerd met omvangrijke en uitsluitend tekstuele whitepapers.

Betekent dit dan het einde van de whitepaper? Nee, juist niet, aldus Jonathan Kantor. Met zijn boek Crafting Whitepaper 2.0 wil hij marketeers juist inspireren om whitepapers te gaan ontwikkelen die aansluiten bij de huidige trend. Zijn voornaamste advies is om de juiste balans te vinden tussen tekst en beeld. Enerzijds wil je de lezer namelijk niet verpletteren met tekst, maar anderzijds wil je ook niet dat de whitepaper lijkt op een brochure. Het moet immers wel een informerend en vooral inspirerend document blijven, waar je daadwerkelijk iets van kunt leren. In zijn blogartikel ‘An Agency that Understands “White Paper 2.0”’ geeft hij een voorbeeld van een whitepaper die de juiste balans heeft weten te vinden. Het is een whitepaper die er visueel aantrekkelijk uitziet en waarin de tekst in behapbare blokken wordt aangeboden. Kortom, er wordt rekening gehouden met de druk bezette professional die waarschijnlijk alleen tijd heeft om het document te scannen.

Maar betekent dit dat er sprake is van een nieuwe generatie whitepapers? Hoewel Kantor ons middels zijn boek wel inspireert om het ontwikkelen van whitepapers vanuit een andere invalshoek te bekijken, gaat de term “whitepaper 2.0” wellicht wat ver. De functie van de whitepaper verandert immers niet, het blijft een document met een informerende, inspirerende en “educatieve” boodschap. Maar dat de manier waarop je deze boodschap presenteert ook van groot belang is, daar heeft Kantor absoluut een punt. Want zeg nu zelf, als je nog een overvolle mailbox moet wegwerken, er een stapel projecten op je ligt te wachten en de telefoon constant rinkelt.. Neem jij dan nog de tijd om een 30-pagina’s tellende “all-tekst” whitepaper te lezen?

Over Mandy Woltjes

Marketing Manager @ Marqit

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Archief

%d bloggers op de volgende wijze: