//
You're reading...
Leadgeneratie, Social media

How to: Social media & leadgeneratie

Enkele maanden geleden verscheen op het Amerikaanse www.socialmediaexaminer.com een artikel met daarin 26 manieren waarop social media kunnen worden gebruikt voor het generen van leads. Hoewel deze “manieren” grotendeels voor de hand bleken te liggen, trok één specifiek citaat van Lisa Barone mijn aandacht: ‘social media is an emerging lead generation tool because it lowers the barrier to the sale by building relationships, displaying expertise and through networking you’re able to bring in more people than cold calling ever could.’ Dit klinkt natuurlijk zeer hoopvol en zou er bijna voor zorgen dat je met onmiddellijke ingang in de wereld van de social media wilt duiken. Toch is het beter om het enthousiasme te matigen en de drang om allerlei berichten het sociale net op te slingeren te bedwingen. Want normaal gesproken stap je toch ook niet in een denderende trein, zonder te weten waar het eindstation zal zijn?

De truc is om pas in de social media trein te stappen, wanneer je zeker weet dat leadgeneratie ook het daadwerkelijke eindstation zal zijn. Het vaststellen van een duidelijk doel is volgens een recent artikel op www.business2community.com dan ook één van de drie fundamentele grondbeginselen van social media in combinatie met leadgeneratie. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw social media trein zijn eindstation niet voorbij zal rijden? Dit doe je door een lead capture systeem te ontwikkelen, in de vorm van bijvoorbeeld een registratieformulier op de eigen website. De social media platformen kun je vervolgens gaan inzetten als traffic generation kanalen voor dat specifieke ‘lead capturing’ registratieformulier. Oftewel, ‘[t]hink of each social channel as a spoke in the wheel of your (social) lead generation program.’ Op deze manier zal het eenvoudiger worden om de grip op social media te behouden.

Vervolgens is het van groot belang om de resultaten te meten en de ROI vast te stellen. En laat dat nu precies het punt zijn waar veel bedrijven op vastlopen. Want wat moet je meten? Het aantal volgers op Twitter, het aantal “shares” via LinkedIn, het aantal reacties op een weblog artikel? Als jouw social media activiteiten zijn gericht op branding, is het inderdaad verstandig om dit soort “soft metrics” te administreren. Maar wanneer leadgeneratie het doel is, raadt het artikel op Business2Community je aan om uitsluitend te kijken naar de “hard metrics”: oftewel de financiële winst die de social media activiteiten jouw bedrijf direct hebben opgeleverd. Zorg er dus voor dat je per succesvolle lead kunt achterhalen via welke weg deze is binnengekomen en wat het bedrijf hier in totaal aan heeft verdiend. Kortom, ‘spreading links with built-in tracking capabilities unique to your social media programs is crucial.’ Met een simpele URL maker van bijvoorbeeld Google kom je op dit punt al een heel eind.

Tot slot is het belangrijk om geduld te hebben. De social media activiteiten zullen namelijk niet van de één op de andere dag winstgevend zijn. In het genoemde artikel wordt zelfs gesproken van een opstartperiode van 6 tot 12 maanden. Mijn advies is om die periode te gebruiken voor de creatie van verschillende soorten (relevante) content. Niet elk artikel, onderzoeksrapport of whitepaper zal immers dezelfde potentiële leads aantrekken. Om zoveel mogelijk verschillende leads te kunnen genereren, is het aan te bevelen om verschillende soorten content uit te proberen. Dit om te testen wat de grootste hoeveelheid traffic naar het lead capture systeem genereert en wat uiteindelijk het meeste geld binnenbrengt in termen van succesvolle sales deals. Want dat is waar het bij leadgeneratie uiteindelijk om draait, of je daar nu social media voor inzet of niet. En mochten jouw social media activiteiten toch minder succesvol uitpakken dan je had gehoopt, dan heb je altijd nog een schat aan direct inzetbare content voor andere – bewezen – vormen van leadgeneratie.

Over Mandy Woltjes

Marketing Manager @ Marqit

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Archief

%d bloggers op de volgende wijze: