//
You're reading...
B2B marketing, Marketing ROI

Do’s & don’ts voor prospect interactie in de zomer

Hoewel de huidige temperatuur, regen en wind niet doen vermoeden dat het hartje zomer is, zitten we momenteel toch midden in de onvermijdelijke zomervakantie. Oftewel, een groot deel van Nederland is op vakantie waardoor het zeker op de B2B markt een stuk rustiger is dan normaal. Waar consumenten nu extra veel geld uitgeven op terreinen als reizen en entertainment, wijden B2B professionals tijdens hun vakantie geen aandacht aan de besteding van het beschikbare budget. Maar ook de professionals die niet op vakantie zijn, wachten liever tot hun collega’s zijn teruggekeerd voordat zij grote beslissingen durven te nemen. Kortom, er is sprake van een veel lagere ROI. De vraag is echter of deze constatering ook zou moeten leiden tot een verlaging van de uitgaven op het gebied van e-mail en social media. Het antwoord hierop is simpel: nee, juist niet!

Het is zelfs een absolute don’t, gezien het feit dat het contact met mogelijke prospects in een dergelijke situatie voor minstens twee maanden (grotendeels) wordt verbroken. Twee maanden waarin de potentiële prospect gemakkelijk in contact zou kunnen komen met de concurrent. En dan wordt een hogere ROI natuurlijk nog veel lastiger bereikbaar. Kortom, de vraag is dus: wat zijn de do’s voor prospect interactie in de zomer? Hierover is onlangs een artikel verschenen op de website van het Amerikaanse BtoB magazine. In dit artikel worden enkele tips gegeven om zo goed mogelijk het contact te onderhouden met prospects gedurende de zomertijd:

  • Houd rekening met het gebruik van smartphones. Nu 42% van de Nederlanders boven de 15 jaar gebruikmaakt van een smartphone, is dit een ontwikkeling waar we ook in Nederland niet meer omheen kunnen. En zeker in de vakantietijd zullen veel professionals onderweg vertrouwen op hun smartphone. Kortom, zorg ervoor dat uw e-mailberichten ook via dit apparaat voldoende aanspreken en vergeet nooit dat de e-mail ook op de smartphone goed leesbaar moet zijn.
  • Test verschillende verzendtijden. Ga ervan uit dat er gedurende de vakantieperiode sprake is van een ander werkritme. Test dus verschillende verzendtijden, om te ontdekken op welk moment van de dag en/of week uw e-mailberichten en social media activiteiten het beste worden gelezen.   
  • Vergeet de social media niet. Hoewel het waarschijnlijk is dat professionals tijdens hun vakantie minder tijd zullen besteden aan hun zakelijke e-mail, is het minder waarschijnlijk dat zij ook hun social media accounts in de steek zullen laten. Uit onderzoek blijkt zelfs dat 42% van de Nederlandse reizigers één of meerdere keren gebruik maakt van social media gedurende de vakantie. Vergeet dus niet om uw belangrijkste marketingboodschappen ook te delen via social media als LinkedIn en Twitter, zodat uw bedrijfsnaam ook gedurende de vakantie van uw prospects zichtbaar blijft.
  • En tot slot: ga mee in de zomerse sfeer. Volgens het BtoB magazine biedt de casual sfeer die past bij de zomer ons de flexibiliteit om meer interactief, transparant en relaxed te zijn in de berichten die we verzenden. Oftewel, ‘humanize your brand’ door bijvoorbeeld gebruik te maken van een zomerse viral of biedt (indien mogelijk) reisinformatie over de locaties  van uw internationale kantoren.                

Het allerbelangrijkste is vervolgens om geduld te hebben. Bovenstaande inspanningen zullen waarschijnlijk niet meteen leiden tot de gewenste deals, maar zullen wel een “uit het oog, uit het hart” scenario voorkomen. Of zoals het op de website van het BtoB magazine zo treffend wordt omschreven: ‘Focus on building brand awareness so that when your contacts are ready to buy in the fall, your business is top-of-mind.’

Over Mandy Woltjes

Marketing Manager @ Marqit

Reacties

Nog geen reacties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Archief

%d bloggers op de volgende wijze: