//
You're reading...
B2B marketing, Content strategy

“Whitepapers zijn (zeer) nuttig”

Enkele maanden geleden berichtten we op de Marqit Marketingblog al eens over de globale trends op het gebied van content marketing. Hoewel de inzet ervan in Nederland (+/- 30%) nog wel achterbleef bij de Verenigde Staten (90%), werd content marketing in mei van dit jaar door experts al wel dé Nederlandse B2B trend van 2011 genoemd. En terecht, zo blijkt uit een recent onderzoek van IDG Connect onder 3217 IT professionals afkomstig uit 114 verschillende landen: 74% van de Europese IT professionals blijkt namelijk te hebben aangegeven whitepapers (zeer) nuttig te vinden. Dit tegenover 67% van de Noord-Amerikaanse IT professionals.

Daar komt nog eens bij dat de Nederlandse IT professionals de meest fervente gebruikers van vendor content in Europa blijken te zijn: een meerderheid van 67% heeft aangegeven continu geïnteresseerd te zijn in whitepapers. Hierbij worden overigens de “thought leadership” whitepapers door West en Centraal Europese IT professionals als de meest nuttige soort gezien, gevolgd door (2) de analyserende whitepapers en tot slot (3) de statistische whitepapers. Wel dient bij dezen te worden opgemerkt dat 61% van de West en Centraal Europese IT professionals de voorkeur geeft aan content gericht op hun eigen land en/of regio.

Opvallend is dat bijna driekwart (72%) van de West en Centraal Europese respondenten aangeeft moeite te hebben bij het vinden van dergelijke content. Deze resultaten doen vermoeden dat er binnen onze regio een tekort bestaat aan het type whitepaper waar juist de meeste behoefte aan is. Hoewel verder onderzoek op dit punt gewenst is, kan wel voorzichtig worden gesteld dat hier sprake is van een kans voor IT leveranciers in het bijzonder en B2B ondernemingen in het algemeen. Eén Engelstalige whitepaper voor alle Westerse landen is niet (langer) afdoende; je bereikt de potentiele klant pas echt na een zorgvuldige differentiatie van het content aanbod op basis van bestaande en beoogde afzetmarkten.

Het volledige onderzoeksrapport “Global IT Content Survey 2011” van IDG Connect kan hier worden gedownload. Voorafgaand aan downloaden is registratie verplicht.

Over Mandy Woltjes

Marketing Manager @ Marqit

Reacties

Nog geen reacties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Archief

%d bloggers op de volgende wijze: