//
You're reading...
B2B marketing, Social media

Social media: Voor de B2B marketeer eenvoudiger dan voor zijn B2C collega?

Social media worden door 50% van de Nederlandse marketeers als de belangrijkste uitdaging van 2011 gezien, zo blijkt uit de twaalfde editie van de onlangs gepubliceerde Grote Marketing Enquête van het Tijdschrift voor Marketing in samenwerking met Trendbox en Google. Hoewel er tegenwoordig steeds meer kennis beschikbaar is op het gebied van social media, blijkt toch de helft van de B2B én B2C marketeers geen duidelijke strategie voor ogen te hebben waarmee ze de grote uitdaging te lijf willen gaan. Opvallend, aangezien het inzetten van social media voor de B2B marketeer veel eenvoudiger is dan voor de B2C marketeer het geval is. Althans, als we een recent artikel op SocialMediaB2B.com moeten geloven.

In dit artikel worden door Adam Q. Holden-Bache meerdere redenen uiteengezet waarom het inzetten van social media voor B2B marketeers gemakkelijker zou zijn. Zo stelt hij onder andere dat de B2B verkoopcyclus een groot voordeel heeft ten opzichte van de B2C variant: waar B2C marketing zich veelvuldig dient te richten op impulsieve en/of emotionele aankoopbeslissingen, draait het bij B2B marketing veel meer om het opbouwen van relaties met (potentiële) klanten. En laat dat nu ook één van de karakteristieke eigenschappen van social media zijn. Social media kunnen dan ook een grote rol spelen bij het informeren van en interacteren met (potentiële) klanten, ten gunste van beïnvloeding op de uiteindelijke aankoopbeslissing.

Een ander voordeel van B2B ten opzichte van B2C is volgens Holden-Bache het feit dat B2B aankoopbeslissingen vaak zorgvuldiger en langduriger worden overwogen. Een proces dat maanden tot zelfs jaren kan duren, biedt meer ruimte aan het onderzoeken van verschillende (product)mogelijkheden, het lezen van referenties en het communiceren met ervaringsdeskundigen. Juist omdat B2B aankopen over het algemeen beter overwogen beslissingen zijn, hebben aankopende B2B professionals volgens Holden-Bache de neiging om aanbevelingen en feedback van collega’s en andere professionals relatief meer waarde toe te kennen, dan binnen de B2C markt het geval is. Social media bieden volgens hem daarom een mooie kans om dit soort feedback te faciliteren en ondersteunen.

Heeft Holden-Bache dus gelijk, wanneer hij stelt dat het inzetten van social media voor de B2B marketeer eenvoudiger is dan voor zijn B2C collega? Hoewel hij treffend enkele verschillen tussen B2B en B2C social media aan de orde weet te stellen, zou ik niet willen concluderen dat de inzet van social media voor de B2B marketeer gemakkelijker is. Het ontwikkelen van een goede social media strategie en het investeren van tijd blijft voor zowel de B2B als de B2C marketeer een even grote uitdaging. Dit neemt echter niet weg dat de B2B markt ten opzichte van de B2C markt wel een voordeliger uitgangspunt kan hebben. Juist doordat enkele eigenschappen van het B2B aankoopproces aansluiten bij de karakteristieken van verschillende social media, bestaan er voor de B2B marketeer mooie kansen op het gebied van social media. Kansen die uiteindelijk moeten worden omgezet in een succesvolle implementatie. En dat is en blijft een uitdaging, voor iedereen.

Over Mandy Woltjes

Marketing Manager @ Marqit

Reacties

Nog geen reacties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Archief

%d bloggers op de volgende wijze: