//
You're reading...
B2B marketing, Lead nurturing, Leadgeneratie, Marketing & Sales Alignment

Verbeter uw lead nurturing met “lead personas”

Het liefst ontvangt de salesafdeling van een B2B onderneming na een succesvolle leadgeneratiecampagne een aanzienlijke hoeveelheid leads die – met beschikbaar budget en al – klaarstaan om een nieuwe oplossing aan te schaffen. Een utopie, want in de praktijk blijkt het percentage sales-ready leads beperkt, wat lead nurturing tot een belangrijk aspect van B2B marketing maakt. Een sterke lead nurturing strategie kan van een ogenschijnlijke “weak lead” namelijk een waardevolle klant maken, mits de lead niet uitsluitend consistent, maar ook correct wordt benaderd. Maar hoe ziet zo’n consistente én correcte lead nurturing strategie er eigenlijk uit?

Helaas is dat lastig te zeggen. De ene lead is namelijk de ander niet, waardoor er niet één vaste vorm van lead nurturing bestaat. Dit betekent echter niet dat je helemaal geen richtlijnen omtrent lead nurturing kunt opstellen. Volgens een recent artikel op de website van Business2Community bestaat er namelijk wel degelijk een goede marketing tactiek, die kan bijdragen aan het verbeteren van de kwaliteit en het succes van lead nurturing: het ontwikkelen van “lead personas”.

Waar B2C marketeers al sinds lange tijd gebruik maken van klantprofielen als kern van verschillende marketingprogramma’s, wordt deze tactiek binnen de B2B markt vooralsnog slechts in geringe mate toegepast. En dat terwijl hier in relatie tot lead nurturing grote kansen liggen: ‘When applied to B2B, building lead/corporate personas based on the size of the company, industry type, their search query, expressed intent etc. can help marketing teams customize their message in a way that is in line with the needs of their leads’. Het mag dan misschien meer werk zijn, maar het levert ook veel meer op. Want niet alleen biedt dit proces meer handvaten voor de ontwikkeling van de juiste lead nurturing strategie, het construeren van “lead personas” vormt ook weer een mooi uitgangspunt voor de ontwikkeling van nieuwe content. Want ook dat blijft natuurlijk een constante uitdaging voor de B2B marketeer.

Over Mandy Woltjes

Marketing Manager @ Marqit

Reacties

4 gedachtes over “Verbeter uw lead nurturing met “lead personas”

  1. Het verschil tussen lead nurturing en lead generatie uitgelegd in een video van 2 minuten

    Geplaatst door Marqit | 29/06/2011, 7:28 am

Trackbacks/Pingbacks

  1. Pingback: U verkoopt niets aan 100% van de leads die u niet opvolgt « Marqit Marketingblog - 13/07/2011

  2. Pingback: 7 redenen waarom je lead nurturing niet mag negeren. « B2B Content Marketing & Leadgeneratie Blog - 24/02/2012

  3. Pingback: Infographic: Leadgeneratie, wat komt hier eigenlijk allemaal bij kijken? « B2B Content Marketing & Leadgeneratie Blog - 18/04/2012

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Archief

%d bloggers op de volgende wijze: