//
You're reading...
B2B marketing, Content strategy

De kracht van whitepapers binnen de B2B marketingstrategie

Dat het internet tegenwoordig één van de belangrijkste bronnen voor informatie is, behoeft geen verdere uitleg meer. Dat een potentiële klant al ver voor het eerste contactmoment de online beschikbare content heeft gezien, gelezen én beoordeeld, is ook geen grote verrassing meer. Maar dat slechts 36% van de Nederlandse B2B bedrijven relevante informatie aanbiedt in de vorm van whitepapers, nieuwsbrieven, webinars en/of andere content types, is toch vrij opmerkelijk te noemen. En dat terwijl whitepapers juist binnen de B2B marketingstrategie van grote waarde zouden kunnen zijn.

Simpel gezegd laat je met een whitepaper volgens Ingrid Archer van spotONvision namelijk zien dat je een thought leader bent en ergens werkelijk verstand van hebt. Met behulp van whitepapers kan een B2B bedrijf zich profileren als de ideale professionele sparringpartner, om vervolgens een actieve rol te gaan spelen in het aankoopproces van de potentiële klant. Whitepapers vormen namelijk ook een krachtig middel voor kwalitatieve leadgeneratie. Ze spreken de lezer immers op inhoudelijke wijze aan en trachten de potentiële klant vanuit de oplossing aan zich te binden. En dat gedurende alle verschillende fases die tijdens het inkoopproces van de klant de revue passeren.

Want naast sales-ready leads leveren whitepapers ook early-stage leads op. Leads die vervolgens middels een sterke lead nurturing strategie weer kunnen worden omgezet in waardevolle klanten. In een eerdere blogpost is immers al naar voren gekomen dat early-stage leads uiteindelijk zorgen voor 40 tot 70% van de potentiële verkoop. Kortom, whitepapers bieden B2B bedrijven dus niet alleen de kans om zich te profileren als de ideale kennispartner, ze vormen ook één van de beste marketingtools voor kwalitatieve leadgeneratie. Hierbij is het echter wel van belang dat de whitepaper vanuit de oplossing wordt geschreven. Want hoewel het in de basis een commerciële whitepaper blijft, dient de potentiële klant altijd vanuit de inhoud te worden aangesproken.

Over Mandy Woltjes

Marketing Manager @ Marqit

Reacties

Trackbacks/Pingbacks

  1. Pingback: High quality content: Méér dan alleen whitepapers « Marqit Marketingblog - 30/05/2011

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Archief

%d bloggers op de volgende wijze: