//
You're reading...
B2B marketing, Social media

De werkelijke waarde van fans & followers op social media

“Like een Hyundai en win de Veloster voor een jaar…voor één van je vrienden.” Met deze tekst werden bezoekers van de afgelopen AutoRAI aangespoord om middels een speciale sleutelhanger één van de Hyundai modellen op hun eigen Facebook pagina te publiceren. Dat Hyundai gedurende de AutoRAI vervolgens – van alle automerken – de meeste “likes” heeft ontvangen, komt waarschijnlijk niet als een verrassing. Maar zal het resultaat van deze Hyundai Veloster Facebook campagne ook op de lange termijn toegevoegde waarde blijven leveren?

Dergelijke fenomenen beperken zich niet tot de B2C markt. Ook B2B bedrijven houden zich steeds intensiever bezig met ‘the numbers game’, aldus Paul Gillin in de meest recente uitgave van BtoB Magazine. De totale hoeveelheid fans op Facebook en followers via Twitter dient in de ogen van velen namelijk als graadmeter voor de mate van betrokkenheid bij het merk. Echter, ook hier geldt: wat is de werkelijke waarde van deze fans en followers op de lange termijn? Onderzoek heeft namelijk niet voor niets uitgewezen dat slechts een kleine 20% van de “likers” terugkeert naar de zakelijke Facebook pagina.

Volgens Gillin komt de ‘big numbers’ fascinatie voort vanuit ‘old-media thinking’. Fans en followers zijn volgens hem het web 2.0 equivalent van “hits” en “page views”. Op de korte termijn niets mis mee, maar op de lange termijn heb je er vrijwel niets aan. De aandacht kan daarom het beste worden gericht op activiteiten die veel beter de mate van betrokkenheid weergeven. Denk hierbij aan opmerkingen, “shares”, “retweets” en content downloads. De werkelijke waarde van fans en followers zit ‘m namelijk niet in de hoeveelheid; het zin ‘m in de mate van activiteit.

About these ads

Over Mandy Woltjes

Audience Development Manager @ Marqit

Reacties

Een gedachte over “De werkelijke waarde van fans & followers op social media

  1. Namaak-fans of –volgers zijn niets waard.

    Het volgende stukje, heb ik al eens ingebracht binnen een andere discussie, geeft een goed beeld van de waarde en de nutteloosheid van volgers of fans binnen een netwerk;

    Herinnert u zich de Mentos-viral nog uit 2006, waarbij twee jongens snoepjes in een Cola Light-fles stopten, en de fles daardoor ‘ontplofte’? Coca Cola zag er de lol niet van in en dat bleek een verkeerde reactie. Mentos echter gebruikte de gimmick voor tal van andere virals. Dat was toen. Nu zijn de rollen omgedraaid, op Facebook wel te verstaan.

    Coca Cola is in 2010 het op drie na populairste merk op Facebook met 11,3 miljoen fans en veel social media-acties. Mentos telde tot voor kort slechts 10.000 fans op Facebook. Hun bureau, Isobar, probeerde daar nu iets aan te doen door een korting aan te bieden in ruil voor een Facebook ‘Like’ (door op de ‘Like’ button te klikken, kunnen consumenten laten zien dat ze geïnteresseerd zijn in iets, in dit geval in een merk). Dat resulteerde in 1 dag in 110.000 nieuwe fans. Een dure actie: een grote groep Facebook-fans aanspreken in 1 dag, kan oplopen tot 500.000 dollar.

    ‘Bigger is better’ geldt nog steeds voor veel bedrijven. Marketeers strooien met aanbiedingen om snel een grote fanbase te creëren. Een grote fanbase staat goed en streelt het (merk) ego. Maar is dit wel de goede manier, en krijg je er ook de juiste fans door?
    Een ‘Like; geldt hier als een earned media impressie. Updates van het merk verschijnen vervolgens in de newsfeed van de fan. En als een merk interacteert met een fan, leidt dat tot nog meer earned media, en meer fans. Maar daar zit vaak de pijn. Veel merken strooien met cadeautjes om fans te verzamelen, maar gaan vervolgens de dialoog niet aan.
    Of kunnen de dialoog niet aangaan, omdat ze de verkeerde fans om zich heen hebben verzameld. Consumenten die afkwamen op de leuke aanbieding, maar geen echte affiniteit met het merk hebben. Zo kan het voorkomen dat je meer dan 100.000 fans hebt, maar er bij een poll slechts 100 mensen reageren. En dat staat helemaal niet zo goed.

    Kerry Lange van Isobar Noord-Amerika zegt het mooi: ‘De waarde van fans is nul zolang je niet iets met ze doet. Je hebt ze in het speelveld gekregen, nu moet je ook met ze spelen.’

    Bron: Adweek

    De zin van veel volgers op Twitter, werkt uitsluitend als het zinvol is je volgers te benaderen via Direct Message. Veel volgers omdat het goed ‘staat’ is inderdaad een achterhaalde gedachte. Het gaat om de kwaliteit van je volgers en degenen die je volgt.

    Rob de Mink
    CEO iCrossMedia

    Geplaatst door iCrossMedia | 14/06/2011, 5:48 pm

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Archief

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 173 andere volgers

%d bloggers like this: